ارزش غذایی نان گندم

۱۴۰۰/۷/۲۰

نان گندم برای بسیاری به بهترین انتخاب تبدیل شده است ، بنابراین نان گندم چه مزایایی دارد؟ ارزش غذایی نان گندم چقدر است؟

در ادامه با ارزش غذایی نان گندم آشنا شوید:

ارزش غذایی نان گندم
گندم یکی از برجسته ترین انواع غلات است که چندین فایده برای سلامتی دارد ، زیرا می توان از چندین جهت متناسب با نیازها و طعم آن استفاده کرد. جدول زیر ارزش غذایی نان گندم سبوس دار در هر 100 گرم را نشان می دهد:

انرژی

258 کالری

پروتئین

9.68 گرم

چربی ها

6.45 گرم

کربوهیدرات

45.16 گرم

الیاف

6.5 گرم

آهن

2.32 میلی گرم

ریبوفلاوین

0.11 میلی گرم

نیاسین

3.871 میلی گرم

اسید فولیک

52 میکروگرم

اسیدهای چرب اشباع نشده

3.23 گرم

فواید نان گندم
ارزش غذایی نان گندم نشان می دهد که حاوی عناصر مهمی برای بدن به طور کلی است. این نوع نان مزایای متعددی را ارائه می دهد که مهمترین آنها عبارتند از:
1. کنترل چاقی
خوردن نان گندم می تواند به کنترل وزن و چاقی کمک کند ، نشان داده شده است که زنانی که نان گندم می خورند بیشتر از کسانی که از انواع دیگر نان استفاده می کنند ، می توانند وزن خود را کنترل کنند ، و در اینجا لازم به ذکر است که این نان گندم کامل است که تأمین کننده این مزیت است و نه نان گندم تصفیه شده است.

2. ارتقای سلامت زنان
نان سبوس دار به افزایش سطح انرژی در زنان کمک می کند ، علاوه بر این مصرف گندم سطح BMI را پایین نگه می دارد ، از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند ، و حتی ممکن است به کاهش مشکلات بارداری و شیردهی برای آنها کمک کند.

3. بهبود سلامت روده
فایده نان گندم در ارتقاء سلامت روده از محتوای فیبر بالای آن ناشی می شود ، که به نوبه خود باکتری های خوب در سیستم گوارش را تغذیه می کند ، بنابراین جذب مواد مغذی بدن را بهبود می بخشد و روند هضم را بهبود می بخشد.

4. کاهش خطر ابتلا به سرطان
گندم ممکن است ضد سرطان باشد و مطالعات نشان می دهد که خوردن گندم کامل و غلات کامل خطر ابتلا به سرطان سینه را به ویژه در دوران یائسگی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، سبوس گندم باعث کاهش ترشح آنزیم های باکتریایی و اسید صفراوی در مدفوع می شود که به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد و پوسته سبوس گندم حاوی مواد مغذی گیاهی است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

5. سم زدایی از کبد
گندم منبع عالی فیبر و آنتی اکسیدان است که به نوبه خود به سم زدایی کبد کمک می کند و در نتیجه سلامت کلی کبد و بدن را بهبود می بخشد .

6. بهبود سلامت پوست
نان گندم بیش از یک جهت برای پوست مفید است. فیبر باعث سلامت سیستم گوارش می شود و به طور منظم سموم را از بدن دفع می کند که به حفظ جوانی و نرمی پوست کمک می کند ، در حالی که روی ، ویتامین E و سلنیوم تغذیه کننده پوست و از آن در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند.

7. جلوگیری از اختلالات متابولیک
گندم ممکن است در درمان اختلالات متابولیک موثر باشد که عبارتند از: سطوح پایین کلسترول خوب ، چاقی احشایی ، تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا ، با کاهش شاخص توده بدنی و چاقی مرکزی.

8. کاهش خطر حملات قلبی
پوسته گندم حاوی ماده ای به نام انترولاکتون است که می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد ، علاوه بر محتوای کامل گندم فیبر غذایی به کاهش فشار خون کمک می کند ، بنابراین از حمله قلبی محافظت می کند.

خوردن گندم همچنین چربی های خون را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش تصلب شرایین می شود .

عوارض جانبی نان گندم
نان گندم ممکن است به گروه خاصی از افراد آسیب برساند ، از جمله آسیب های آن:

بثورات پوستی.
اگزما .
خارش؛
کهیر؛
نقرس
سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه.
نفخ و احساس ناراحتی ؛
مشکل در تنفس.
ورم؛
حساسیت به گلوتن
..