سبوس گندم: فواید و عوارض آن

۱۴۰۰/۷/۲۰ ۱۰:۰:۱۱

حتماً درباره سبوس گندم برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و قلب شنیده اید ، بنابراین سایر مزایای آن برای بدن و عوارض جانبی آن چیست؟

محصولات غذایی زیادی وجود دارد که سبوس گندم به آنها اضافه می شود زیرا حاوی مواد مغذی زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن است. سبوس گندم و فواید و مضرات آن برای سلامتی چیست؟

سبوس گندم
دانه گندم از سه لایه اصلی شامل سبوس ، آندوسپرم و بذر تشکیل شده است که سبوس لایه سخت بیرونی مملو از مواد مغذی و فیبر است.

طی فرآیند آسیاب ، سبوس را از لوبیا جدا می کنند تا محصول فرایند تولید آرد گندم شود . طعم شیرینی دارد و می توان از آن برای افزودن بافت و طعم کامل به نان ، کیک و سایر محصولات پخته استفاده کرد.
خواص سبوس گندم برای بدن
سبوس گندم حاوی فیبرها و سایر مواد مغذی است که نقش مهمی در بهبود برخی مشکلات سلامتی بدن دارد. در موارد زیر کمک می کند:

1. سلامت گوارش را ارتقا می دهد
سبوس گندم منبع خوبی از فیبر نامحلول است و بنابراین به رفع یبوست مزمن و حفظ حرکت منظم روده کمک می کند.

علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است که سبوس گندم می تواند علائم گوارشی مانند نفخ را کاهش دهد .

سبوس گندم همچنین منبع مهمی از پروبیوتیک ها است که فیبرهای غیرقابل هضم هستند و به عنوان مواد مغذی برای باکتری های مفید روده عمل می کنند.

2. پیشگیری از برخی انواع سرطان
سبوس گندم به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می کند که مهمترین آنها سرطان روده بزرگ است که سومین نوع سرطان شایع در بین مردم است.

همانطور که به جلوگیری از رشد توده های سرطانی در قسمت های مختلف بدن کمک می کند ، و یک مطالعه وجود دارد که اهمیت رژیم غذایی غنی از سبوس گندم و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده را مرتبط می کند .

سایر اجزای سبوس گندم مانند آنتی اکسیدان های طبیعی و اسید فیتیک نیز ممکن است نقش مهمی در مبارزه با سرطان داشته باشند.

همچنین نشان داده شده است که سبوس گندم باعث افزایش تولید و نگهداری اسیدهای چرب سالم با زنجیره کوتاه تولید شده توسط باکتری های روده می شود که غذای سالم برای سلول های روده بزرگ هستند.

3. ارتقاء سلامت قلب
چندین مطالعه وجود دارد که رژیم غذایی سالم غنی از فیبر را با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط کرده است.

یک مطالعه گزارش داد که خوردن روزانه سبوس گندم به مدت سه هفته به کاهش سطح کلسترول کمک می کند .

تحقیقات همچنین نشان می دهد که خوردن سبوس گندم باعث کاهش سطح تری گلیسیرید در خون می شود که باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی می شود.

ارزش غذایی سبوس گندم
سبوس گندم دارای بسیاری از مواد مغذی لازم برای سلامت بدن است ، به طوری که 100 گرم آن حاوی موارد زیر است:

کالری 333 کالری
چربی ها 3.33 گرم
پروتئین 13.33 گرم
کربوهیدرات ها 66.67 گرم
فیبر رژیمی 40 گرم
کلسیم 133 میلی گرم
آهن 9.6 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.567 میلی گرم
نیاسین 13.33 میلی گرم
عوارض جانبی مصرف سبوس گندم
اگرچه سبوس گندم یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی و مواد مغذی ضروری برای بدن است ، اما مواردی وجود دارد که هنگام مصرف آن باید مورد توجه قرار گیرد ، از جمله:

1. سبوس گندم حاوی گلوتن است
گلوتن خانواده ای از پروتئین ها است و برخی از افراد به دلیل حساسیت به گلوتن ممکن است در برخورد با این نوع پروتئین دچار مشکل شوند .

2. سبوس گندم حاوی فروکتان است
فروکتان ها به عنوان الیگوساکاریدها طبقه بندی می شوند که کربوهیدرات هایی هستند که از زنجیره ای از مولکول های فروکتوز با مولکول گلوکز تشکیل شده اند که ترکیبات غیرقابل هضمی هستند که در روده بزرگ تخمیر می شوند.

فرآیند تخمیر می تواند منجر به ایجاد گاز معده ، آروغ زدن و اسهال شود ، به ویژه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر .

3. سبوس گندم حاوی اسید فیتیک است
اسید فیتیک یک ماده مغذی است که در تمام دانه های گیاهان ، از جمله محصولات گندم کامل یافت می شود و به ویژه در سبوس گندم متمرکز است.

وجود اسید فیتیک ممکن است مانع جذب برخی مواد معدنی مانند: روی ، منیزیم ، کلسیم و آهن شود.