خطرات جویدن آدامس

۱۴۰۰/۷/۱۵

بسیاری آدامس ها را روزانه می جوند ، تا زمانی که برای برخی دیگر به عادت روزانه تبدیل شده است ، اما جویدن آدامس چه مضراتی دارد؟

در اینجا مهمترین آسیب های آدامس آمده است:

آسیب های آدامس
اگرچه جویدن آدامس دارای مزایایی است ، اما اثرات آن نیز وجود دارد و مهمترین آسیب های آدامس به شرح زیر است:

1. حاوی درصد بالایی از قند است
بیشتر انواع آدامس ها حاوی ساکارز هستند که در ساخت آنها استفاده می شود و این نوع قند را می توان متابولیزه کرد تا توسط باکتری های دهان تخمیر شود و به نوبه خود این باکتری ها مجتمع ها و اسیدهای حاصلخیزی تولید می کنند که مواد معدنی را از مینای دندان خارج کرده و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان افزایش می یابد.
2. خستگی عضلات فک و گردن
جویدن مداوم آدامس به دلیل جویدن و حرکت مداوم این ماهیچه ها ، عضلات فک ، گردن و سر را تحت فشار قرار داده و باعث انقباضات دردناک می شود ، که ممکن است منجر به ایجاد شرایطی به نام اختلال عملکرد گیجگاهی فکی شود ، این اختلال زمانی رخ می دهد که مفاصل گیجگاهی فکی در هر دو طرفین سر به دلیل استرس فیزیکی یا خراب شدن غضروف در فک منحرف می شوند.

3. سردرد طولانی مدت
یکی از آسیب های جویدن آدامس نیز سردردهای نیمه مزمن است ، زیرا جویدن آدامس می تواند منجر به سفت شدن عضلات صورت شود و در نتیجه باعث سردرد طولانی مدت شود و آدامس جویدن با میگرن مزمن در کودکان و نوجوانان ارتباط دارد.

4. آدامس بدون قند حاوی ملین ها است
قندهایی که برای شیرین کردن صمغ های بدون قند استفاده می شوند ، در صورت استفاده زیاد ، دارای اثر ملین هستند ، این بدان معناست که استفاده از آنها در مقادیر زیاد می تواند باعث ناراحتی گوارشی و اسهال شود و چون حاوی مواد دیگری هستند ، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کنند. خصوصا برای افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند.

5. جریان بزاق را افزایش می دهد
میانگین جریان بزاق بدون تحریک برای افراد 0.3-0.4 میلی لیتر در دقیقه است و عمل جسمانی جویدن باعث تحریک جریان بزاق 10-12 برابر بیشتر از میزان تحریک نشده می شود ، علاوه بر این ، طعم های موجود در آدامس به عنوان محرک بزاق عمل می کنند.

چه آدامسی را باید انتخاب کنید؟
اگر عادت به جویدن آدامس دارید ، اما می خواهید از آسیب آن دوری کنید ، سعی کنید آدامس بدون قند ساخته شده با زایلیتول را انتخاب کنید و اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستید ، باید از این نوع آدامس اجتناب کنید.
..