سلامت آلت تناسلی: شناسایی و پیشگیری از مشکلات

۱۴۰۰/۷/۱۰

سلامت آلت تناسلی فراتر از نعوظ است. دریابید که چه چیزی بر سلامت آلت تناسلی ، رایج ترین مشکلات آلت تناسلی و راهکارهای افزایش سلامت آلت تناسلی تأثیر می گذارد.

سلامت آلت تناسلی مرد بخش مهمی از سلامت شوهر است. و این فقط در مورد توانایی شما در ایجاد نعوظ ، حفظ نعوظ ، انزال و سپس باروری نیست.

مشکلات آلت تناسلی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. مسائل مستمر سلامتی که بر آلت تناسلی مردان تأثیر می گذارد ، ممکن است جنبه های دیگر زندگی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد ، باعث ایجاد استرس یا مشکلات در روابط شما شود و به اعتماد به نفس شما آسیب برساند. بنابراین شما باید علائم و نشانه های مشکلات آلت تناسلی را بدانید و برای سالم نگه داشتن آلت تناسلی خود باید چه کار کنید.
چه چیزی بر سلامت آلت تناسلی مرد تأثیر می گذارد؟
چندین عامل مختلف می توانند بر سلامت آلت تناسلی مرد تأثیر بگذارند. برخی از آنها قابل درمان و برخی دیگر نیستند. مثلا:

رابطه جنسی مضر و غیر ایمن: اگر رابطه جنسی بدون کاندوم داشته باشید ممکن است به STI مبتلا شوید.
بیماریهای قلبی و دیابت: کاهش جریان خون ناشی از دیابت و تصلب شرایین ممکن است باعث اختلال نعوظ شود.
برخی داروها و درمانها: برخی داروها و درمانها می توانند بر سلامت آلت تناسلی مردان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال ، برداشتن غده پروستات (پروستاتکتومی) و بافت اطراف به عنوان درمان سرطان پروستات ممکن است باعث بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ شود.
سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر اختلال نعوظ را افزایش می دهد.
سطوح هورمونی: عدم تعادل هورمونی ، مانند تستوسترون پایین یا داشتن بیش از حد پرولاکتین ، با اختلال نعوظ ارتباط دارد.
مشکلات روانی: افسردگی می تواند باعث از بین رفتن میل جنسی شود. به همین ترتیب ، اگر مشکل نعوظ دارید ، ممکن است نگران تکرار آن باشید. ایجاد اضطراب یا افسردگی که ممکن است منجر به تشدید مشکل و در نهایت ناتوانی جنسی شود. برخی از آسیب های روانی ممکن است منجر به درد در حین مقاربت شود ، مانند کودک آزاری.
بیماریهای سیستم عصبی: می تواند سکته مغزی ، ضایعات نخاعی و کمر ، ام اس و زوال عقل را در انتقال تکانه های عصبی از مغز به آلت تناسلی تحت تاثیر قرار دهد و باعث اختلال نعوظ شود.
افزایش سن : سطح تستوسترون معمولاً با افزایش سن کاهش می یابد. این ممکن است منجر به کاهش میل جنسی ، نیاز به تحریک بیشتر برای ایجاد و حفظ نعوظ ، انزال ضعیف و نیاز به زمان بیشتر قبل از ایجاد نعوظ شود.
مقاربت تهاجمی یا آکروباتیک یا خودارضایی: اگر آلت تناسلی به طور ناگهانی یا قوی در هنگام نعوظ خم شود ، ضربه ممکن است باعث شکستگی آلت تناسلی شود. شکستگی آلت تناسلی یک بیماری نادر است.
شایع ترین مشکلات آلت تناسلی چیست؟
شرایطی که می تواند آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد عبارتند از:

مشکلات انزال یا نعوظ: این مشکلات می تواند شامل ناتوانی در ایجاد و حفظ نعوظ کافی برای مقاربت جنسی (اختلال نعوظ) ، یا به طور غیر معمول ، نعوظ مداوم باشد که معمولاً دردناک بوده و ناشی از تحریک جنسی یا برانگیختگی جنسی (پریاپیسم) نیست. ) سایر مشکلات ممکن است شامل ناتوانی در انزال ، زود انزالی ، تاخیر در انزال ، انزال دردناک و انزال پس رونده باشد ، هنگامی که منی به جای خروج از آلت تناسلی به مثانه وارد مثانه می شود.
عفونت های مقاربتی: چندین عفونت مقاربتی می توانند آلت تناسلی را آلوده کنند ، از جمله کلامیدیا ، سوزاک ، زگیل تناسلی ، سفلیس و تبخال تناسلی. علائم و نشانه های رایج ممکن است شامل ادرار دردناک ، ترشح از آلت تناسلی و زخم یا تاول در آلت تناسلی یا ناحیه تناسلی باشد.
مشکلات مربوط به پوست ختنه گاه: شرایطی که به آن فیموز می گویند زمانی رخ می دهد که پوست ختنه گاه روی آلت تناسلی ختنه نشده نمی تواند از سر آلت تناسلی خارج شود. پیکا (انقباض پوست تنگ شده پوست ختنه گاه) زمانی اتفاق می افتد که پوست ختنه گاه بعد از عقب نشینی نمی تواند به حالت طبیعی خود بازگردد.
سایر بیماریها و شرایط سلامتی: عفونت قارچی می تواند باعث بثورات قرمز و لکه های سفید روی آلت تناسلی شود. التهاب سر آلت تناسلی (بالانس) ممکن است باعث درد و ترشحات ناخوشایند شود. بیماری پیرونی ، یک بیماری مزمن که شامل زخم های غیرطبیعی بافت درون آلت تناسلی می شود ، ممکن است باعث خم شدن آلت تناسلی در هنگام نعوظ و ایجاد درد شود. در مورد سرطان آلت تناسلی ؛ که ممکن است به صورت تاول در پوست ختنه گاه یا در سر یا قسمت آلت تناسلی (بدن) شروع شود و سپس تبدیل به توموری شبیه تاول شود که از آن چرک آبکی تخلیه می شود. احتمال وقوع آن نادر است.
علائم یا نشانه های مشکلات آلت تناسلی چیست؟
در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

تغییر در روش انزال
خونریزی در هنگام ادرار یا انزال
تاول ، برآمدگی ، ضایعات یا جوش روی آلت تناسلی یا ناحیه تناسلی
انحنای شدید یا انحنای آلت تناسلی که ممکن است باعث درد شود یا مانع رابطه جنسی شود
احساس سوزش هنگام ادرار کردن
ترشح از آلت تناسلی
درد شدید پس از ضربه به آلت تناسلی
برای حفظ یکپارچگی آلت تناسلی چه کنم؟
برای حفظ سلامت آلت تناسلی و سلامت کلی خود می توانید گام هایی بردارید. مثلا:

اطمینان از ایمنی جنسی: از کاندوم استفاده کنید یا اطمینان حاصل کنید که همسرتان از طریق آزمایش از بیماریهای مقاربتی عاری است.
واکسن بزنید : اگر 26 سال یا کمتر هستید ، حتماً در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسینه شوید تا از زگیل تناسلی جلوگیری کنید.
حفظ فعالیت بدنی: فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند خطر اختلال نعوظ را تا حد زیادی کاهش دهد.
بهداشت را رعایت کنید: اگر ختنه نشده اید ، ختنه شوید و ناحیه زیر پوست ختنه گاه را مرتباً با آب و صابون تمیز کنید.
درباره مشخصات دارو بیاموزید: درباره مصرف دارو و عوارض جانبی احتمالی روی آلت تناسلی با پزشک خود صحبت کنید.
به سلامت روان خود توجه کنید: برای افسردگی و سایر اختلالات سلامت روانی به دنبال درمان باشید.
ترک سیگار و ترک مشروب: در صورت سیگار کشیدن ، اولین قدم را برداشته و تصمیم به ترک سیگار بگیرید. سپس برای کمک با پزشک خود مشورت کنید.
به یاد داشته باشید که از برخی مشکلات آلت تناسلی جلوگیری نمی شود. با این حال ، معاینه معمول آلت تناسلی می تواند به شما در مورد وضعیت آلت تناسلی بیشتر آگاهی دهد و به شما در تشخیص تغییرات کمک کند. معاینات منظم همچنین ممکن است به اطمینان از تشخیص مشکلات موثر بر آلت تناسلی در اسرع وقت کمک کند.

در حالی که ممکن است مشکلاتی را در مورد مسائل مربوط به آلت تناسلی با پزشک خود داشته باشید ، اما اجازه ندهید خجالت شما را از مراقبت از سلامت خود باز دارد.
..