چگونه درد شدید کمر را در دوران عادت ماهیانه درمان کنیم

۱۳۹۹/۹/۱۰
اگر شما یکی از بسیاری از زنانی هستید که درد پریود را تجربه می کنید ، به احتمال زیاد با درد کمر در دوره قاعدگی خود آشنا هستید. کمردرد یکی از علائم رایج PMS است ، بیماری که بیشتر زنان در دوران قاعدگی تجربه می کنند.
چگونه درد شدید کمر را در دوران عادت ماهیانه درمان کنیم
.

با این حال ، کمردرد شدید ممکن است علامت شرایطی مانند PMDD اختلال ناخوشی پیشا قاعدگی و دیسمنوره باشد. همچنین ممکن است علامت یک بیماری جدی تر به نام آندومتریوز باشد.

علل

تعداد انگشت شماری از دلایل درد شدید کمر در دوران قاعدگی شما وجود دارد. بسیاری از این دلایل مربوط به شرایط زنان است.

PMS سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (سندرم قبل از قاعدگی) بیماری است که بیشتر افراد را درگیر می کند. علائم PMS معمولاً در هفته قبل از پریود اتفاق می افتد و با شروع پریود متوقف می شود.

علائم رایج PMS شامل:

نفخ شکم
گرفتگی شکم
سینه های دردناک
یبوست یا اسهال
سردرد
تغییرات عاطفی یا تغییرات خلقی

برای برخی از افراد ، کمردرد شدید یک علامت مکرر است. این ممکن است مربوط به افزایش التهاب در دوران قاعدگی باشد.

در یک مطالعه منبع معتبر ، محققان دریافتند که زنانی که التهاب بالاتری در دوره خود دارند ، بیشتر گرفتگی شکم و کمردرد را تجربه می کنند.

PMDD ختلال ناخوشی پیشا قاعدگی

PMDD (اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی) وضعیت شدیدتری نسبت به PMS است. این علائم با علائم شدید PMS است که می تواند در زندگی روزمره شما از جمله کار ، مدرسه و روابط شخصی تداخل ایجاد کند.

علائم رایج PMDD عبارتند از:

تغییرات روانی ، مانند افسردگی ، اضطراب و تغییرات شدید خلقی
آلرژی ، آکنه و سایر بیماری های التهابی
علائم گوارشی ، مانند استفراغ و اسهال
علائم عصبی ، مانند سرگیجه و تپش قلب

مانند PMS ، افزایش التهاب می تواند علت درد شدید کمر در PMDD باشد. با این حال ، این می تواند یک عارضه جانبی از سایر علائم PMDD باشد ، مانند:

اسهال
استفراغ
فشار لگن

دیسمنوره

دیسمنوره نوعی بیماری است که با گرفتگی های قاعدگی دردناک مشخص می شود. با دیسمنوره ، رحم بیش از حد طبیعی منقبض می شود و منجر به گرفتگی شدید و گاهی اوقات ناتوان کننده می شود.

علائم دیسمنوره عبارتند از:

گرفتگی شکم
درد پایین کمر
درد ناشی از ساق پا
حالت تهوع یا استفراغ
اسهال
سردرد یا سبکی سر

گرفتگی های دوره ای ناشی از دیسمنوره می تواند در کل قسمت تحتانی و فوقانی کمر تابش یابد.

در یک مطالعه منبع معتبر بیش از 300 زن 18 تا 25 ساله ، محققان دریافتند که بیش از 84 درصد آنها دیسمنوره اولیه را تجربه کرده اند. از این 261 شرکت کننده ، 16 درصد درد کمر را گزارش کرده اند.

آندومتریوز

در حالی که برخی از کمردردها در طول دوره قاعدگی شما طبیعی است ، درد شدید و مداوم کمر می تواند مسئله جدی تری مانند آندومتریوز را نشان دهد.

آندومتریوز بیماری است که با جابجایی بافت رحم در خارج از رحم مشخص می شود. این بافت معمولاً به سمت مناطق دیگر لگن گرانش می یابد.

علائم رایج آندومتریوز عبارتند از:

درد مزمن لگن ، به ویژه در حین و بعد از رابطه جنسی
درد لگن خارج از قاعدگی
دوره های سنگین که ممکن است طولانی تر باشند
درد شدید دوره ، از جمله کمردرد

کمر درد ناشی از آندومتریوز ممکن است متفاوت از کمردرد ناشی از PMS ، PMDD یا دیسمنوره باشد.

هنگامی که پوشش آندومتر به مکان های دیگری منتقل می شود ، می تواند باعث درد عمیقی شود که با روش های سنتی ، مانند ماساژ یا تنظیم عمل کایروپراکتیک ، به راحتی برطرف نمی شود.

آندومتریوز یک بیماری جدی است. برای درمان صحیح به تشخیص رسمی نیاز دارد.

درمان ها

دارو ، درمان های مکمل و جراحی متداول ترین روش های درمان درد شدید کمر در دوران قاعدگی شما هستند.

کنترل بارداری هورمونی

کنترل هورمونی زایمان معمولاً برای افرادی که پریودهای دردناکی دارند تجویز می شود. روش های ترکیبی کنترل بارداری هم حاوی استروژن و هم پروژسترون هستند. گزینه های جایگزین فقط حاوی پروژسترون هستند.

کنترل هورمونی زایمان می تواند سنگینی و دردناک بودن قاعدگی شما را کاهش دهد ، که می تواند موجب تسکین موارد زیر شود:

PMS
PMDD
دیسمنوره
آندومتریوز

NSAID ها یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

NSAID (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن داروهایی هستند که به طور موثر درد و التهاب را کاهش می دهند.

یک منبع معتبر منبع معتبر دریافت که NSAID ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در کاهش درد دیسمنوره در آزمایش های بالینی ، حتی بیشتر از آسپرین بسیار مثر هستند.

TENS حریک الکتریکی عصب از طریق پوست

TENS مخفف تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است. این روشی است که با استفاده از الکترودها شوک های الکتریکی به پوست وارد می کند ، که اندورفین طبیعی بدن را برای کاهش درد آزاد می کند.

طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی و طب فشاری دو روش درمانی مکمل هستند که بر روی فشار آوردن به مناطق مختلف بدن برای کاهش درد و بهبودی متمرکز هستند.

در یک مطالعه کوچکتر منبع معتبر ، محققان دریافتند که 12 جلسه طب سوزنی قادر به کاهش چشمگیر درد دوره تا 1 سال است.

در یک بررسی سیستماتیک دیگر ، محققان کشف کردند که طب فشاری به طور موثر در اکثر آزمایشات بالینی باعث کاهش درد می شود. با این حال ، تحقیقات بیشتری لازم است.

عمل جراحی

آندومتریوز ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن بافت رحم داشته باشد که علائم آن را ایجاد می کند. در بعضی موارد ، ممکن است پزشک شما فقط نیاز به برداشتن قسمتهای کوچکی از بافت رحم جابجا شده داشته باشد.

اگر جای زخم و آسیب به اندازه کافی گسترده باشد ، می تواند به برداشتن رحم کامل نیاز داشته باشد.

اگر تصمیم دارید برای علائم آندومتریوز هیسترکتومی کنید ، ممکن است شامل برداشتن موارد زیر باشد:

رحم
تخمدان
دهانه رحم

درمانهای خانگی

برای درد شدید کمر در دوران قاعدگی که به دلیل شرایط جدی تری ایجاد نشده است ، درمان های خانگی می توانند به طور موثر درد را کاهش دهند. در اینجا برخی از مواردی که امروز می توانید امتحان کنید وجود دارد:

از گرما استفاده کنید. برای تسکین درد ، یک کمربند حرارتی یا بطری آب پر از آب داغ به کمرتان بزنید. سعی کنید عضلات کمر خود را شل کنید ، که می تواند درد را نیز کاهش دهد.
داروهای OTC ایبوپروفن ، آسپرین یا حتی کرم تسکین دهنده درد می تواند به تسکین درد دوره کمرتان کمک کند. بیشتر کرم های تسکین دهنده درد با کپسایسین ، یک ترکیب ضد التهاب قوی که می تواند درد را کاهش دهد ، تهیه می شوند. این نوع کرم ها را می توان در قسمت کمر ماساژ داد ، که ممکن است به شل شدن عضلات نیز کمک کند.
استراحت و تمدد اعصاب. اگر انجام بسیاری از کارها با کمر درد شدید ناشی از قاعدگی برای شما دشوار است ، چند روز برای خودتان وقت بگذارید. آرامش با یک کتاب خوب ، یوگای ملایم یا حمام گرم ممکن است به افزایش اندورفین هایی که به طور طبیعی با درد مقابله می کنند ، کمک کند.
از دارو های گیاهی مانند آویشن ، رازیانه ،‌ شوید ، گل همیشه بهار و ... استفاده کنید.

نکات مربوط به سبک زندگی

برخی فعالیت ها مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند التهاب را بدتر کند. علاوه بر این ، کافئین زیاد و غذاهای شور یا چرب می تواند علائم پریود شما را بدتر کند.

نوشیدن آب و خوردن مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و سایر غذاهای ضد التهاب ممکن است به کاهش التهاب و تسکین علائم PMS مانند کمردرد کمک کند.

ورزش منظم اندورفین طبیعی آزاد می کند که می تواند به کاهش درد کمک کند. اگر به سختی می توانید با کمردرد ورزش کنید ، فعالیت های ملایم تری مانند یوگا یا شنا را امتحان کنید.

اگر احساس رضایت دارید ، حتی ممکن است رابطه جنسی را امتحان کنید. داشتن ارگاسم می تواند گرفتگی های قاعدگی را تسکین دهد ، که ممکن است به کاهش کمردرد شما کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر کمردرد آنقدر شدید است که قادر به انجام فعالیت های روزمره نیستید ، وقت آن است که به دکتر خود مراجعه کنید. آنها ممکن است آزمایشات مختلفی را انجام دهند تا ببینند آیا شما آندومتریوز دارید یا بیماری دیگری باعث درد شدید شما شده است.

حتی اگر هیچ بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد ، شما و پزشک می توانید در مورد روش های درمانی پزشکی و خانگی برای کاهش درد بحث کنید.

کمردرد در دوران پریود علامت شایع بیماری های مربوط به دوره مانند PMS است. درد ممکن است با شرایط خاصی مانند PMDD ، دیسمنوره یا آندومتریوز شدیدتر باشد.

درمان های مربوط به درد شدید کمر ممکن است شامل جلوگیری از تولد ، NSAID ها ، درمان های جایگزین و جراحی باشد.

همچنین داروهای زیادی در منزل برای کمک به کاهش کمردرد از جمله گرما ، استراحت و ورزش ملایم وجود دارد. با این حال ، اگر کمردرد آنقدر شدید است که به گزینه های درمان سنتی پاسخ نمی دهد ، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.
..