غذاها و نوشیدنی هایی که برای جلوگیری از رفلاکس اسید باید از آن ها اجتناب کنید

۱۴۰۰/۱۰/۷

طبیعی است که دوره های رفلاکس اسید معده داشته باشید، به عنوان مثال پس از خوردن غذای زیاد. با این حال، اگر رفلاکس اسید به طور منظم رخ دهد، احتمالاً به بیماری ریفلاکس معده مبتلا هستید. علت هرچه که باشد، رفلاکس اسید همیشه بعد از خوردن غذا بدتر می شود و برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند علائم را ایجاد کنند.

در اینجا گروهی از غذاها و نوشیدنی هایی وجود دارد که اجتناب از آنها به جلوگیری از رفلاکس اسید کمک می کند:



الکل
نوشیدن مقدار زیادی الکل می تواند باعث رفلاکس اسید شود و مطالعات نشان داده است که نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی های الکلی در واقع می تواند میزان اسید معده را افزایش دهد. اسید معده در بدن شما، احتمال سوزش سر دل را افزایش می دهد.



غذاهای ادویه دار
غذاهای تند می توانند خوشمزه و برای سیستم ایمنی بدن مفید باشند، اما یکی از رایج ترین محرک های سوزش سر دل هستند. غذاهای تند حاوی ترکیبی به نام کپسایسین هستند که اعتقاد بر این است که سرعت هضم را کاهش می دهد و به همین دلیل غذا برای مدت طولانی تری در معده می ماند و خطر سوزش سر دل را افزایش می دهد. چندین مطالعه مضرات خوردن غذاهای تند را برای کسانی که از سوزش سر دل رنج می برند نشان داده است.



غذاهای پرچرب

ثابت شده است که غذاهای پرچرب علائم رفلاکس اسید را افزایش می دهند.غذاهای چرب می توانند اسفنکتر تحتانی مری را شل کنند و به اسید معده اجازه دهند از معده به مری خارج شود و باعث رفلاکس اسید شود. علاوه بر این، غذاهایی که چربی بالایی دارند نیز می توانند ترشح هورمون کوله سیستوکینین را تشویق کنند و همچنین نشان داده شده است که اسفنکتر تحتانی مری را شل کرده و باعث رفلاکس اسید می شود.



گوجه فرنگیها
گوجه فرنگی منبع اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن است که دارای فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان است، اما ظاهرا برای رفلاکس اسید خوب نیست. گوجه فرنگی ممکن است سرشار از ویتامین C، پتاسیم و سایر مواد مغذی باشد، اما همچنین بسیار اسیدی است و به همین دلیل است که رفلاکس اسید را بدتر می کند. این امر در مورد محصولات تازه و کنسرو شده، آب میوه و همه محصولات حاوی گوجه فرنگی صدق می کند.



آب مرکبات
آب مرکبات مانند آب پرتقال، آب لیمو، آب گریپ فروت و آب لیمو همگی می توانند علائم سوزش سر دل و ریفلاکس اسید را ایجاد کنند و یک مطالعه کره ای نشان داد که 67 درصد از افراد مبتلا به سوزش سر دل علائم بدتری را پس از نوشیدن آب پرتقال تجربه کردند. مشکل ممکن است در واقعیت این باشد که مرکبات بسیار اسیدی هستند و وقتی آنها را می نوشید اسید زیادی در معده خود دارید که باعث علائم سوزش سر دل و رفلاکس اسید می شود.



کافئین
قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار (چای، قهوه و برخی از نوشیدنی های انرژی زا) باعث سوزش سر دل می شوند و یک مطالعه در سال 1980 نشان داد که مانند الکل و غذاهای چرب، قهوه می تواند اسفنکتر تحتانی مری را شل کند و احتمال رفلاکس اسید را افزایش دهد.
..