فواید و مضرات قهوه

۱۴۰۰/۷/۱۷

اگر صبح ها از یک فنجان قهوه داغ لذت می برید و بعد از آن احساس گناه می کنید ، این مطلب برای شماست.با فواید و مضرات قهوه آشنا شوید.

بسیاری از مردم به طرز تهیه قهوه خود افتخار می کنند ، و برخی حتی در تهیه قهوه تا حد واقعی مهارت یافته اند.

چه شما آن را با شکر کم ، کنترل شده یا تلخ ، با کف یا پر از گرانول ترجیح می دهید ، بسیاری از شما نمی توانید قهوه مورد علاقه خود را رها کنید و در واقع مجبور نیستید.

نوشیدن قهوه فوایدی برای سلامتی دارد. اما نظر پزشکان در مورد اینکه آیا فواید قهوه بیشتر از موارد منفی است یا مخالف آن صادق است.
فواید قهوه
نوشیدن قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:



1- کاهش احتمال ابتلا به دیابت
در تحقیقات سال 2005 مشخص شد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالانی که 4-6 فنجان قهوه در روز می نوشند حدود 30 درصد کمتر از افرادی است که تا دو فنجان قهوه در روز می نوشند.

2- مبارزه با رادیکال های آزاد

ما اغلب فراموش می کنیم که قهوه در واقع یک گیاه است ، مانند سایر گیاهان دیگر. دانه های قهوه حاوی مواد طبیعی هستند که بدن از آنها تغذیه می کند.

علاوه بر این ، حاوی بیش از 1000 ترکیب طبیعی مواد شیمیایی گیاهی است که ایمنی و سلامت بدن را افزایش می دهد .

بسیاری از این مواد شیمیایی گیاهی آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

3- تقویت حافظه و شناخت
محققان گزارش می دهند افرادی که صبح قهوه کافئین می نوشند در کارهای مربوط به یادگیری اطلاعات جدید عملکرد بهتری دارند.قهوه همچنین می تواند عملکرد شناختی را با افزایش سن بهبود بخشد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که ترکیب قهوه و شیرینی بیشترین تأثیر را می گذارد.ترکیب این دو به بهبود توانایی شناختی و بهبود حافظه کوتاه مدت کمک می کند.

معایب قهوه
علیرغم مزایای زیادی که در بالا ذکر شد ، آنها بدون آسیب نیستند ، از جمله:

1- پوکی استخوان
قهوه می تواند بدن را برای دفع کلسیم از طریق ادرار تحریک کند و از دست دادن کلسیم مورد نیاز برای استخوان سازی باعث کاهش تراکم استخوان شده و می تواند منجر به پوکی استخوان شود .

نوشیدن 150 میلی لیتر قهوه منجر به از دست دادن حدود 5 میلی گرم کلسیم می شود ، اما کاهش کلسیم ناشی از نوشیدن قهوه را می توان با افزودن 2 قاشق غذاخوری شیر به یک فنجان قهوه یا خوردن کمی ماست با آن متعادل کرد.

2- چین و چروک
اگرچه قهوه حاوی آنتی اکسیدان است ، اما نوشیدن زیاد آن می تواند منجر به چین و چروک پوست شود. دلیل این امر این است که قهوه ادرارآور است و نوشیدن زیاد قهوه می تواند باعث کم آبی بدن شود .

در صورت کم شدن آب ، رطوبت و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و چین و چروک ظاهر می شود. بنابراین اگر صبح یک فنجان قهوه می نوشید ، حتماً بعد از آن یک لیوان آب بنوشید.

بخصوص توصیه می شود یک قاشق غذاخوری برگ چیا را به مدت نیم ساعت در یک لیوان آب خیس کنید.بعد از خیساندن ، باید مایع را همراه با دانه ها بنوشید. دانه های چیا علاوه بر تامین منظم آب ، بدن را از کم آبی محافظت می کند.

3- افزایش وزن
کافئین موجود در دانه های قهوه باعث نوسان در سطح قند خون می شود ، افزایش ناگهانی قند خون باعث ولع مصرف شیرینی و افزایش اشتها می شود.

تمایل به سرو یک تکه کیک با یک فنجان قهوه باعث می شود بدن انتظار داشته باشد با اولین جرعه فنجان قهوه قند دریافت کند و دوز کافئین به سرعت وارد خون شود.

4- قهوه معمولی مملو از آفت کش است
گیاه قهوه یکی از محصولاتی است که کشاورزان تمایل دارند به طور مرتب آن را سمپاشی کنند ، گیاه قهوه معمولاً مملو از آفت کش ها ، علف کش ها و سایر مواد شیمیایی است که ترجیح می دهید وارد بدن نشوند.

اگر بارها و بارها از یک فنجان قهوه لذت می برید ، ترکیبی از قهوه ارگانیک را انتخاب کنید که تحت سم پاشی و کنترل آفات قرار نگرفته باشد. آفت کش ها برای بدن مضر بوده و می توانند باعث بیماری شوند.
..