آیا جویدن آدامس به هضم غذا کمک می کند؟

۱۴۰۰/۶/۸ ۱۰:۰:۱۳

جویدن آدامس مستقیماً به هضم غذا کمک نمی کند ، با تحریک ترشح و جریان بزاق در دهان ، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

این به نوبه خود باعث بلع آسان غذا می شود و فرآیندهای گوارشی را شامل می شود که شامل جریان صفرا ، اسیدها و سایر آنزیم های مفید است که به هضم غذا کمک می کند. جویدن آدامس پس از غذا به ترشح این مواد شیمیایی در سیستم گوارش کمک می کند ، که از سوء هاضمه جلوگیری می کند. ..
برخی از مطالعات همچنین نشان داده است که جویدن آدامس به بهبود روده ها و بازگشت به عملکرد طبیعی پس از عمل جراحی کمک می کند و همچنین ممکن است زمان بهبود را نیز تسریع کند.

فواید آدامس جویدن
پس از روشن شدن اینکه آیا جویدن آدامس به هضم غذا کمک می کند ، در زیر به برخی دیگر از مزایای جویدن آدامس اشاره می کنیم:

1. از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و سلامت دهان را بهبود می بخشد
جویدن آدامس بدون قند فقط 20 دقیقه بعد از غذا می تواند از پوسیدگی دندان و التهاب لثه جلوگیری کند ، با حذف ذرات غذا و اسیدها از دندان ها و افزایش ترشح بزاق که به استحکام مینای دندان کمک می کند.

2. رفلاکس اسید را کاهش می دهد
با کمال تعجب ، جویدن آدامس یک راه خوب برای تسکین برگشت اسید معده با کاهش اسید در مری با تحریک رفلکس بلع و خنثی سازی اسید با افزایش ترشح بزاق قلیایی در دهان است که به تسکین کمی کمک می کند.

3. رفع حالت تهوع
جویدن یک تکه آدامس ، به ویژه انواع گیاهی حاوی زنجبیل ، با کمک به تولید بزاق و هضم ، به رفع حالت تهوع کمک می کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که جویدن آدامس شبیه اثر داروهای تجویزی برای تهوع است.

4. به کاهش وزن کمک می کند
جویدن آدامس میل به غذا را کاهش می دهد و به شما کمک می کند غذای کمتری بخورید که به نوبه خود افزایش وزن را محدود می کند.

5. بهبود حافظه و عملکرد شناختی
نشان داده شده است که جویدن آدامس جریان خون به مغز را بین 25 تا 40 درصد افزایش می دهد که این امر میزان اکسیژن را نیز افزایش می دهد و در نتیجه کارایی مغز و عملکردهای شناختی مانند: حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد.

6. استرس و اضطراب را کاهش می دهد
جویدن آدامس به ترشح هورمون تقویت کننده خلق و خو در بدن موسوم به سروتونین کمک می کند که باعث کاهش اضطراب و بهبود تمرکز ذهنی می شود.

مضرات آدامس جویدن
با وجود مزایای احتمالی ، جویدن زیاد آدامس می تواند برخی از آسیب های ناخواسته را ایجاد کند ، از جمله:

1. اسهال و ناراحتی گوارشی
جویدن بیش از حد می تواند باعث درد گوارشی و اسهال شود ، زیرا الکلهای قندی که برای شیرین کردن آنها استفاده می شود هنگام مصرف زیاد دارای اثر ملین است و همه الکلهای قندی FODMAP هستند ، به این معنی که می توانند برای کسانی که از کولون عصبی رنج می برند مشکلات گوارشی ایجاد کنند.

2. آسیب دندان
آدامس جویدن ، مخصوصاً آدامس های شیرین شده با قند که حاوی آسپارتام هستند ، می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود ، بنابراین توصیه می شود هنگام جویدن آدامس ، انواع بدون قند حاوی زایلیتول را انتخاب کنید.

3. مشکلات فک
جویدن آدامس می تواند از ماهیچه های فک بیش از حد استفاده کند ، که می تواند تعادل آنها را بر هم زده و باعث انقباض آنها شود و باعث اختلال در مفصل گیجگاهی فکی شود ، اما تغییر حالت بین دو طرف دهان هنگام جویدن آدامس می تواند این خطر را کاهش دهد.

4. ممکن است باعث سردرد شود
بررسی های اخیر ارتباط بین جویدن آدامس مداوم و میگرن و سردرد تنشی در افراد مستعد ابتلا به این شرایط، و محققان اهمیت کاهش جویدن آدامس در افراد مبتلا به پیدا شده است، اما تحقیقات بیشتری برای روشن شدن این اثر مورد نیاز است.

5. نفخ و گاز
جویدن آدامس می تواند باعث افزایش گاز شود و این به دلیل بلعیدن مقدار زیادی هوا هنگام جویدن آدامس بدون احساس آن است و این ممکن است منجر به نفخ شود که به مشکلات گوارشی مانند: سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.


chewing gum digestion