مزایای شگفت انگیز گندم سیاه

۱۴۰۰/۷/۲۳ ۱۵:۰:۹

گندم سیاه چیست؟ و فواید آن برای سلامتی چیست؟

گندم سیاه چیست؟
گندم سیاه از خانواده محصولات شبه غلات ، درست مانند کینوا ، و گندم سیاه هیچ گونه ارتباطی با گندم ندارد ، همانطور که برخی تصور می کنند ، آنها هر دو نوع مختلف غلات هستند.

گندم سیاه بدون گلوتن است ، که ممکن است جایگزین مناسبی برای گندم برای افرادی باشد که حساسیت به گلوتن دارند یا مشکلات گوارشی ناشی از محصولات گندم ایجاد می شود.
گندم سیاه همچنین ممکن است دانه ای باشد که ارزش غذایی بالایی دارد ، به ویژه با داشتن فیبر غذایی ، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مختلف ، که آن را به یک غذای توصیه شده برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها مانند: چاقی ، فشار خون بالا و دیابت تبدیل می کند.

گندم سیاه در ترکیب بسیاری از غذاهایی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم مانند رشته فرنگی و آرد گنجانده شده است و معمولاً به عنوان غذای دام استفاده می شود و گندم سیاه دو نوع دارد و طعم دانه های بو داده شبیه طعم آجیل و خشکبار است.

مزایای گندم سیاه
در اینجا لیستی از مهمترین فواید تغذیه ای گندم سیاه آمده است:

1. بهبود سلامت دستگاه گوارش
خوردن گندم سیاه به طور منظم می تواند به بهبود گوارش کمک کند.

هضم را بهبود بخشد ، زیرا دانه های گندم سیاه حاوی مقدار نسبتاً زیادی فیبر غذایی هستند که به تسهیل حرکت غذا در دستگاه گوارش و در نتیجه مبارزه با مشکلات مختلف گوارشی مانند یبوست کمک می کند.
کاهش احتمال ابتلا به انواع عفونت ها و سرطان های دستگاه گوارش ، زیرا گندم سیاه حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها است که برای مبارزه با فرآیندهای اکسیداتیو مضر در دستگاه گوارش عمل می کند.
تغذیه باکتری های مفید روده و مبارزه با برخی از انواع باکتری های مضر که ممکن است باعث بیماری های مختلف در دستگاه گوارش شوند.
2. پیشگیری از سرطان
از آنجا که گندم سیاه حاوی درصد بالایی از فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها است ، خوردن منظم آن ممکن است به کاهش شانس ابتلا به برخی انواع سرطان ، مانند: سرطان سینه و سرطان روده بزرگ کمک کند.

مشخص شده است که گندم سیاه ممکن است تأثیر موثری در کاهش شانس ابتلا به سرطان سینه ، به ویژه در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند ، داشته باشد.

3. کاهش وزن اضافی
از آنجا که گندم سیاه غنی از فیبر رژیمی است ، ممکن است آن را به یکی از غذاهایی تبدیل کند که با خوردن منظم رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش وزن کمک کند ، زیرا فیبر رژیمی به کند شدن هضم غذا ، مهار اشتها و افزایش احساس سیری در دوره های طولانی تر کمک می کند.

گندم سیاه همچنین حاوی مقدار کمی کالری در مقابل حاوی درصد بالایی از بسیاری از مواد مغذی مهم است.

4. بهبود سطح قند خون
فیبر غذایی نقش مهمی در حفظ سطح پایدار قند خون و جلوگیری از افزایش ناگهانی آن دارد ، بنابراین خوردن منظم گندم سیاه ممکن است به بهبود سطح قند خون کمک کند زیرا گندم سیاه حاوی مقدار نسبتاً زیادی فیبر غذایی است .

گندم سیاه نیز یکی از غذاهایی است که شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل یکی از غذاهایی است که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود.

5. بهبود سلامت سیستم گردش خون
خوردن منظم گندم سیاه ممکن است به بهبود سلامت سیستم گردش خون کمک کند ، زیرا حاوی مواد مغذی است که ممکن است به موارد زیر کمک کند:

کاهش سطح کلسترول بد در بدن.
کاهش فشار خون بالا.
شانس ابتلا به انواع بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
هشدارها و مضرات گندم سیاه
اگر برای اولین بار گندم سیاه می خورید ، باید کمی مراقب باشید ، زیرا خوردن گندم سیاه ممکن است باعث موارد زیر شود:

واکنش آلرژیک در برخی افراد به شکل تورم در دهان ، بثورات و آبریزش بینی ظاهر می شود .
مشکلات گوارشی مختلف ، به دلیل داشتن فیبر زیاد.
بنابراین ، برای کاهش احتمال ابتلا به عوارض فوق ، ترجیحاً خوردن گندم سیاه را به تدریج با افزایش مقدار آن در غذای خود در طول زمان شروع کنید و در صورت حساسیت به آن ، باید به طور کامل از آن اجتناب کنید.