سورگوم: نوع دیگری از غلات سالم

۱۴۰۰/۷/۲۲ ۱۵:۰:۱۰

سورگوم چیست؟ فواید زیاد آن برای سلامتی چیست؟ آیا می توان از آن به عنوان جایگزین گندم استفاده کرد؟

سورگوم یکی از انواع غلات است که برای تهیه محصولات غذایی اولیه مانند آرد استفاده می شود ، زیرا از خانواده گیاهان Panicoideae آمده است.

سورگوم چیست؟
بیش از 30 نوع مختلف سورگوم وجود دارد ، اما تنها یکی از آنها برای مصرف انسان مناسب است ، در حالی که انواع دیگر به عنوان غذای دام استفاده می شود و گیاه سورگوم دارای خوشه های حاوی دانه های سورگوم است و این خوشه ها معمولاً از نظر رنگ متفاوت هستند.

طعم سورگوم شبیه طعم ذرت شیرین است و می توان از سورگوم برای تهیه غذاهای خوشمزه و سالم استفاده کرد.
یکی از مهمترین مزایای سورگوم این است که فاقد گلوتن است ، که ممکن است آن را به جایگزینی ایده آل برای گندم و سایر محصولات غنی از گلوتن تبدیل کند ، و سورگوم حاوی نسبت خوبی از آهن و فیبر غذایی است.

سورگوم پنجمین محصول مهم غلات در جهان است و از جمله محصولاتی است که در برابر خشکسالی ، گرما و شرایط سخت مقاوم است ، که این امر در برخی مناطق جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فواید سورگوم
در اینجا لیستی از برجسته ترین مزایای بالقوه سلامتی سورگوم آورده شده است:

1. به پیشگیری از سرطان کمک می کند
خوردن سورگوم ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند ، و این اغلب به دلیل غنی بودن این غلات با نوع کمیابی از آنتی اکسیدان های مهم است که فقط در تعداد محدودی از غذاهای طبیعی مانند سورگوم موجود است و این ترکیبات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان. مثال: سرطان مری، کمک کند.

لازم به ذکر است که توانایی محافظتی احتمالی سورگوم نسبت به سایر غلات از این نظر برتر است.

2. به تنظیم سطح قند خون کمک می کند
سورگوم دارای شاخص گلیسمی پایینی است و همچنین منبع غذایی غنی از فیبر و پروتئین در رژیم غذایی است ، بنابراین خوردن سورگوم ممکن است به محافظت در برابر افزایش ناگهانی قند خون و کنترل سطح قند خون کمک کند ، که ممکن است بر سلامت دیابتی ها تأثیر مثبت بگذارد.

یک مطالعه همچنین نشان داد که خوردن سورگوم ممکن است به طور طبیعی سطح قند خون را کاهش دهد.

3. به هضم بهتر کمک می کند
از آنجا که سورگوم حاوی مقدار مناسبی فیبر غذایی است ، خوردن آن ممکن است به هضم کند غذا و محافظت در برابر برخی از اختلالات گوارشی مانند: یبوست ، اسهال ، نفخ و گاز معده کمک کند.

شایان ذکر است که یک وعده سورگوم تقریباً 48 درصد از مقدار توصیه شده روزانه فیبر غذایی را شامل می شود.

4. یک جایگزین بدون گلوتن
محصولات گندم و سایر محصولات غذایی حاوی گلوتن برای همه مناسب نیست ، به ویژه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و چون سورگوم فاقد گلوتن است ، خوردن آن ممکن است جایگزین سالمی برای این محصولات باشد.

خوردن سورگوم ممکن است به افراد دارای حساسیت به گلوتن کمک کند تا بدون هیچ گونه ناراحتی گوارشی ناخوشایند که محصولات گلوتن می توانند تحریک کنند ، از غذا لذت ببرند.

5. سورگوم فواید دیگری نیز دارد
مزایای سورگوم به موارد فوق محدود نمی شود ، اما این نوع غلات ممکن است مزایای بالقوه دیگری نیز داشته باشند ، مانند:

تقویت استخوان ها و کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری ها مانند: پوکی استخوان.
کاهش شدت برخی از انواع عفونت ها.
کاهش وزن بیش از حد.
کاهش سطح کلسترول بد در بدن.
گردش خون را تقویت می کند .
تامین دوز مناسب انرژی بدن.

عوارض جانبی سورگوم
شایان ذکر است که سورگوم یک دانه سالم است که هنوز ثابت نشده است که ممکن است به افراد آسیبی برساند یا استفاده از آن به عنوان یک دارو بی خطر است ، اما باید توجه داشت که سورگوم ممکن است در ایجاد نوعی آلرژی به ویژه برای افرادی که به این نوع غلات حساسیت دارند، نقش داشته باشد.

همچنین ، هیچ اطلاعاتی مبنی بر ایمنی استفاده از سورگوم برای مادران شیرده یا باردار وجود ندارد ، بنابراین معمولاً توصیه می شود در طول این مدت برای سلامتی و ایمنی مادر و نوزاد از مصرف آن خودداری کنید.