جوانه گندم: گنجینه مغذی

۱۴۰۰/۷/۶ ۱۰:۰:۱۲

جوانه گندم فواید شگفت انگیز زیادی برای سلامتی دارد ، بنابراین جوانه گندم به طور خاص چه مزایایی دارد؟ چگونه می توانید از آن در رژیم غذایی خود سود ببرید؟ آیا واقعا فوق العاده است؟

فواید جوانه گندم تنها به مسائل عادی محدود نمی شود ، بلکه دارای مزایای شگفت انگیزی است که از سیستم ایمنی شروع می شود تا به اندام های مختلف بدن برسد ، بنابراین جوانه گندم چه مزایایی دارد؟ چرا باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید؟

جوانه گندم چیست؟
جوانه گندم قسمت کوچکی است که در مرکز دانه گندم قرار دارد و تنها 2.5 درصد وزن دانه را تشکیل می دهد و اگرچه اندازه آن بسیار کوچک است ، اما مفید بودن آن بسیار زیاد است.

جوانه گندم یکی از بخشهای مهم مسئول تکثیر گیاه گندم و تولید دانه های گندم جدید است ، بنابراین گنجینه مهم غذایی است ، اما هنگام آسیاب دانه های گندم برای تولید آرد غالباً دور ریخته می شود.
شایان ذکر است که دانه گندم با پوسته ، مغز و جوانه گندم یکی از مواد غذایی یکپارچه در ارزش غذایی است و همه قسمتهای آن دارای مزایای مهم تغذیه ای برای سلامتی شما هستند.

ارزش غذایی جوانه گندم
اگرچه جوانه گندم کوچک است ، اما به دلیل غنی بودن از مواد مغذی زیر در هر 100 گرم ، مزایای تغذیه ای و سلامتی فوق العاده ای را به همراه دارد:

انرژی 366 کالری
پروتئین 31.4 گرم
چربی ها 10 گرم
کربوهیدرات ها 49.38 گرم
فیبر خوراکی 11.9 گرم
کلسیم 50 میلی گرم
آهن 8.34 میلی گرم
منیزیم 313 میلی گرم
فسفر 1130 میلی گرم
پتاسیم 1097 میلی گرم
سدیم 6 میلی گرم
فلز روی 16 میلی گرم
منگنز 19 میلی گرم
ویتامین سی 6 میلی گرم
اسید فولیک 317 میکروگرم

فواید جوانه گندم
در اینجا مهمترین فواید جوانه گندم برای سلامتی آورده شده است:

1. تقویت سیستم ایمنی بدن
افزودن روزانه کمی جوانه گندم به رژیم غذایی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا بتواند به طور موثر کار کند و با بیماری های مختلف ، به ویژه بیماری های قلبی و سرطان ها مبارزه کند .

جوانه گندم حاوی نوع خاصی از پروتئین است که به افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی در بدن و مبارزه با رادیکال های آزاد بیماری زا کمک می کند.

2. مقاومت در برابر دیابت
سطح بالای اسید فولیک در جوانه گندم به پیشگیری از دیابت در افراد مستعد کمک می کند.

بنابراین اسید فولیک با یک ترکیب شیمیایی مضر موجود در بدن مرتبط است که به پیشگیری از بیماری هایی مانند: دیابت و بیماری های سیستم گردش خون کمک می کند .

بنابراین ، خوردن جوانه گندم به طور منظم به کاهش سطح این ترکیب شیمیایی در بدن کمک می کند ، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری های فوق را کاهش می دهد.

3. ضد سرطان
افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش شانس ابتلا به انواع سرطان ها کمک کند.

همچنین ممکن است به از بین بردن سلول های سرطانی موجود در بدن کمک کند ، اما این هنوز مورد تحقیق و مطالعه است.

4. تقویت دستگاه گردش خون
جوانه گندم اثرات مثبت زیادی بر سیستم گردش خون دارد ، زیرا خوردن منظم آن به طور موثر در هریک از موارد زیر نقش دارد:

احتمال بیماری عروق کرونر را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می بخشد.
کاهش سطح کلسترول مضر در بدن ، در نتیجه احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد.
محافظت از عروق و حفظ سلامت عمومی آنها.
5. بهبود سلامت ماهیچه ها و عملکرد بهتر ورزشی
جوانه گندم یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین است که برای سلامت و ساخت عضلات ضروری است و برای بازیابی ماهیچه ها پس از قرار گرفتن در معرض هرگونه آسیب ، زخم یا پارگی مهم است .

موارد فوق جوانه گندم را برای ورزشکاران بسیار مهم می کند و افرادی که به دنبال ساختن و برنامه ریزی ماهیچه های خود به شیوه ای سالم و طبیعی هستند.

6. بهبود متابولیسم
جوانه گندم حاوی ویتامین های گروه B است که برای فرآیندهای متابولیک بدن و عملکرد موثر آنها بسیار مهم است.

تیامین ، نیاسین و فولیک اسید همگی به تبدیل مواد مغذی به انرژی که سلول ها می توانند به راحتی از آن استفاده کنند ، کمک می کند.

تیامین همچنین به مقابله با برخی بیماریهای مزمن مرتبط با فرآیندهای متابولیک مانند: چاقی کمک می کند.

7. یک بارداری سالم را سبب می شود
از آنجا که جوانه گندم سرشار از اسید فولیک است ، به حفظ بارداری سالم کمک می کند و از جنین در برابر هر گونه نقص مادرزادی ، به ویژه در سیستم عصبی آن محافظت می کند.

8. برای داشتن پوست سالم شگفت انگیز است
جوانه گندم به دلیل محتوای غنی تغذیه ای ، به ویژه در مبارزه با علائم پیری کمک می کند و سلامت پوست و مو را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

جوانه گندم از بیماری های مختلف پوست و مو مانند: اگزما ، چین و چروک و عقب رفتن خط مو جلوگیری می کند.

هشدارها و مضرات جوانه گندم
اگرچه جوانه گندم به طور کلی بی خطر تلقی می شود ، اما باید چند نکته را رعایت کنید:

جوانه گندم ممکن است برای کسانی که می خواهند وزن اضافی خود را کاهش دهند گزینه مناسبی نباشد. زیرا کالری بالایی دارد.
خوردن جوانه گندم ممکن است برای افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن مانند بیماری سلیاک تصمیم عاقلانه ای نباشد .