10 فایده ویتامین C

۱۴۰۰/۶/۱۲ ۵:۰:۱۲

آیا می دانید ویتامین C چه فوایدی برای بدن دارد؟ ویتامین C در بسیاری از فرآیندهای حیاتی مهم در بدن نقش دارد ، در مقاله با آنها آشنا شوید.

ویتامین C دارای مزایای شگفت انگیز زیادی است و می توان آن را از سبزیجات و میوه ها ، به ویژه مرکبات به دست آورد. در ادامه با مزایای ویتامین C آشنا شوید:

فواید ویتامین C
مزایای زیادی برای ویتامین C وجود دارد ، به ویژه هنگامی که در مقادیر مناسب مصرف شود ، از جمله:

1. افزایش ایمنی
یک مطالعه نشان داده است که ویتامین C بسته به میزان مصرف ، در پیشگیری و تسکین سرماخوردگی موثر است ، که برای درمان یا جلوگیری از آن باید به اندازه کافی مناسب باشد.
یک مطالعه نشان داد که اهمیت ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن ، کمک به تولید گلبول های سفید خون و در نتیجه کمک به بهبودی از بسیاری از بیماری های ویروسی در صورت استفاده صحیح از آن ، زیرا در تسریع بهبود افراد مبتلا به این بیماری اثبات شده است.

2. کاهش کلسترول
یک مطالعه نشان داد که یکی از فواید ویتامین C اثربخشی خوب آن در کاهش سطح کلسترول مضر و تری گلیسیرید در بدن است که به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند.

3. ارتقاء سلامت چشم
شواهد زیادی در مورد نقش ویتامین C در جلوگیری از پیشرفت دژنراسیون ماکولا وجود دارد ، یک اختلال مرتبط با افزایش سن که منجر به از دست دادن بینایی می شود.

4. بهبود خلق و خو
ویتامین C به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کند که در بهبود روحیه مهم هستند و برای عملکرد کارآمد مغز ضروری هستند.

یک مطالعه اهمیت ویتامین C را در بهبود خلق و خو و کاهش سطح هورمون استرس نشان داد.

5. حفاظت در برابر سموم محیطی
از آنجا که ویتامین C حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است ، نقش آن در موارد زیر ثابت شده است:

کاهش آسیب ناشی از طیف وسیعی از سموم محیطی از جمله بنزن ، آفت کش ها ، نیکوتین ، نیترات ها ، اشعه و فلزات سنگین.
کاهش اثرات مضر سیگار و الکل.

6. از قلب و سیستم گردش خون محافظت می کند
ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به محافظت از رگ های خونی در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و عوامل خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد ، بنابراین خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

7. تولید کلاژن
ویتامین C تولید کلاژن را تحریک می کند و بنابراین نقش اساسی در سلامت بافت های همبند مانند: پوست ، استخوان ها ، تاندون ها ، لثه ها و عروق خونی دارد. به دلیل این ویژگی ، ویتامین C برای ترمیم زخم ضروری است و باید به عنوان درمان قبل و بعد از عمل استفاده شود.

8. کاهش سطح اسید اوریک
طی یک مطالعه نشان داده شد که ویتامین C سطح اسید اوریک را در خون کاهش می دهد و بنابراین از نقرس جلوگیری می کند .

9. پیشگیری از فقر آهن
ویتامین C به جذب آهن از رژیم غذایی ، به ویژه از منابع گیاهی کمک می کند ، و این به ویژه برای گیاه خواران که از رژیم غذایی بدون منابع حیوانی آهن مانند گوشت پیروی می کنند مفید است.

بنابراین ، از کم خونی جلوگیری می کند و به درمان آن کمک می کند.

چگونه ویتامین C دریافت کنیم؟
برای دریافت ویتامین C کافی ، فرد باید به غذاها و مکمل ها اعتماد کند. زیرا این ویتامین در بدن انسان تولید نمی شود.

شما می توانید ویتامین C را از منابع زیادی دریافت کنید ، از جمله:

گواوا
فلفل .
گوجه فرنگیها.
میوه های خانواده مرکبات.
توت فرنگی.
کلم بروکلی
سیب زمینیها.
انبه
کیوی؛
دوز توصیه شده ویتامین C
دوز توصیه شده روزانه ویتامین C به شرح زیر است:

کودکان 1 تا 3 سال: روزانه 15 میلی گرم.
کودکان 4 تا 8 سال: روزانه 25 میلی گرم.
کودکان 9 تا 13 سال: روزانه 45 میلی گرم.
مردان: 90 میلی گرم در روز.
زنان: روزانه 75 میلی گرم.
زنان باردار و شیرده زیر 18 سال: 115 میلی گرم در روز.
زنان باردار و شیرده بالای 19 سال: روزانه 120 میلی گرم.


benefits-of-vitamin-c