پنج راه برای ترک سیگار

۱۴۰۰/۹/۲۲ ۵:۰:۱۰

سیگار خطر حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب مغزی، آسم، COPD، سرطان ریه، بیماری چشم، دیابت و مشکلات تولید مثل را افزایش می دهد.

عوارض سیگار کشیدن

1. کاهش عمر

استعمال دخانیات به اکثر اعضای بدن آسیب می زند، سال های زیادی از زندگی انسان را می رباید و یکی از شایع ترین و قابل پیشگیری ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است.

2. بیماری های قلبی عروقی

سیگاری ها به نیکوتین موجود در تنباکو معتاد هستند که به نوبه خود حاوی بسیاری از مواد شیمیایی سرطان زا است. با افزایش نیکوتین، مقدار چربی های مضر خون مانند کلسترول «بد» یا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و تری گلیسیرید به سرعت افزایش می یابد.

سیگار میزان کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL را کاهش می دهد که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را در افراد سیگاری به شدت افزایش می دهد. کشیدن یک تا پنج نخ سیگار به طور منظم در روز خطر حمله قلبی را به شدت افزایش می دهد.

3. مقاومت به انسولین

علاوه بر این، سیگار مقاومت به انسولین را در بدن افزایش می دهد که احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. احتمال ابتلای افراد سیگاری به بیماری های تنفسی نیز بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

4. مشکلات باروری

مردان نباید تأثیر منفی سیگار را بر سلامت باروری خود نادیده بگیرند، زیرا سیگار رگ های خونی را باریک می کند و می تواند به اختلال نعوظ و مشکلات باروری کمک کند.

در اینجا پنج راه برای ترک سیگار آورده شده است:

1. برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید

هنگامی که دلایل خود را برای انجام این مرحله، مانند خانواده و خطر بیماری خود، شناسایی کنید، سپس یک تاریخ تعیین کنید و برای کاهش تعداد سیگارهای مصرفی خود تلاش کنید، تمایل بیشتری به ترک سیگار خواهید داشت.

2. به عزیزان خود تکیه کنید

از حمایت خانواده و دوستان برای تشویق شما برای ادامه برنامه خود برای ترک سیگار بهره بگیرید و زمانی که احساس می کنید نیاز به سیگار کشیدن دارید با آنها تماس بگیرید، با آنها ملاقات کنید یا فعالیت های مشترک ترتیب دهید.

3. به دنبال مشاوره پزشکی باشید

با یک پزشک مشورت کنید که می تواند سلامت شما را ارزیابی کند و آزمایشات لازم و تغییرات مورد نیاز در رژیم غذایی و سبک زندگی و همچنین داروهایی را که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند پیشنهاد کند. برای حمایت مداوم در طول دوره ترک خود به یک برنامه اختصاصی ترک سیگار بپیوندید.

4. از عوامل محرک اجتناب کنید

برنامه روزانه خود را تغییر دهید تا از وسوسه هایی که باعث می شود شما هوس تنباکو کنید دوری کنید. و اگر میل شدید به سیگار کشیدن دارید، به جای آن یک میان وعده سالم یا چای گیاهی را امتحان کنید.

5. روی رژیم غذایی و تناسب اندام تمرکز کنید

خوردن غذاهای مغذی و پیروی از یک رژیم ورزشی به حفظ سطح انرژی، کاهش استرس و جلوگیری از علائم ترک کمک می کند.