آیا رژیم بدون گلوتن سالم است؟

۱۴۰۰/۷/۲۴ ۰:۰:۱۰

اکثر افرادی که به دنبال محصولات بدون گلوتن هستند به طور کلی به گندم حساسیت ندارند ، آنها فقط معتقدند که این کار آنها را سالم تر ، هوشیارتر و پر انرژی تر می کند. آیا این حقیقت دارد؟

رژیم غذایی بدون گلوتن برای درمان بیماری سلیاک ، که به حساسیت به گندم معروف است ، استفاده می شود.

دکتر پیتر گرین ، مدیر مرکز بیماری های سلیاک در دانشگاه کلمبیا می گوید برخی از مردم معتقدند رژیم بدون گلوتن سالم ترین است. این عقیده ، به نظر وی ، مطمئناً نادرست است ، زیرا رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است منجر به کمبود ویتامین ها ، مواد معدنی شود. از قضا ، اکثر افرادی که به دنبال محصولات بدون گلوتن هستند ، بیماری سلیاک یا حتی حساسیت به گندم ندارند.

تشخیص بیماری سلیاک دشوار است
کارشناسان تخمین می زنند که حداقل یک درصد از مردم از بیماری سلیاک رنج می برند ، اما از آنجا که پزشکان قادر به شناسایی علائم این بیماری نیستند ، درصد دقیق بیماران مبتلا به این بیماری بسیار بیشتر است. علائم ظاهری آن محدود به: اسهال ، کم خونی ، احساس درد استخوان ، بثورات خارش دار شدید و به اصطلاح (درماتیت هرپتیفرم) است.

گزارش شده است که تعداد کمی از علائم در طبیعت ظاهر می شوند ، اما برخی علائم وجود دارد که به هیچ وجه ظاهر نمی شوند. به همین دلیل ، فقط حدود (5-10٪) بیماران در ایالات متحده آمریکا تشخیص داده می شوند.
گزارش شده است که بیماری سلیاک ناشی از واکنش اشتباه سلول های سیستم ایمنی بدن به گلوتن است که می تواند به پوشش داخلی روده کوچک آسیب برساند. این به نوبه خود می تواند از جذب مواد مغذی مهم در بدن جلوگیری کند.

بیماری سلیاک چگونه تشخیص داده می شود؟
تنها راهی که می توانید بدانید آیا به این بیماری مبتلا هستید ، آزمایش است. خون معمولاً آزمایش می شود که آنتی بادی های مرتبط با واکنش ایمنی غیرطبیعی را مشخص می کند. اگر آزمایش خون مثبت باشد ، بیوپسی انجام می شود تا وجود التهاب در پوشش داخلی روده کوچک را تأیید کند.

اگر این بیماری را ندارید چه می کنید؟

برخی افراد ممکن است به گلوتن ، پروتئین موجود در گندم حساس باشند ، اما بیماری سلیاک ندارند. این افراد ممکن است در رژیم خاصی ، یعنی با گلوتن کمتر احساس بهتری داشته باشند.

"نه به بسیاری از غذاهای معمولی و مغذی"
وقتی می گوییم رژیم فاقد گلوتن "نه به بسیاری از غذاهای رایج و مغذی" منظور ما این است. گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو یافت می شود. همچنین در بسیاری از غذاهای تهیه شده با غلات سبوس دار مربوط به گندم ، از جمله بلغور ، بلغور و گندم اولیه یافت می شود. با این حال ، برخی از متخصصان از خوردن جو دو سر به بیماران مبتلا به بیماری سلیاک هشدار می دهند.

گلوتن به تنهایی فواید تغذیه ای خاصی ندارد ، اما بسیاری از غلات حاوی گلوتن برای بدن انسان مفید است ، زیرا مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ویتامین B ، آهن و فیبر غذایی را در اختیار بدن قرار می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی گندم کامل ، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. دستورالعمل های رژیم غذایی ، که توسط مقامات ایالات متحده در سال 2010 منتشر شد ، توصیه می کرد که نیمی از کربوهیدرات های کل رژیم غذایی از محصولات گندم کامل تهیه شود.

به طور دقیق تر ، غلات کامل وجود دارد که فاقد گلوتن هستند ، مانند آمارانت یا جد (Amaranthus) ، یک تیره گیاهی که از خانواده Amaranth پیروی می کند. علاوه بر دانه های کینوا ، ارزن یا بوشنا ، کلمه ای است که به برخی از گونه های گیاهی متعلق به خانواده Poaceae گفته می شود. اما بسیار رایج تر از غلات حاوی گلوتن است.

از آنجا که گندم در رژیم غذایی غربی همه جا وجود دارد ، پرهیز کامل از خوردن گلوتن مستلزم اتخاذ یک رژیم غذایی کاملاً جدید است. لازم است اکثر انواع نان ، بیسکویت ، غلات صبحانه ، پاستاهای سنتی ، محصولات پخته شده و طیف گسترده ای از غذاهای فرآوری شده که حاوی مقدار کمی گلوتن هستند را کنار بگذارید.

کمبود گلوتن شما را در معرض کمبود تغذیه ای قرار می دهد
دکتر پیتر گرین ، مدیر مرکز بیماری های سلیاک در دانشگاه کلمبیا می گوید: "و هر بار که کل دسته بندی غذاهایی را که می خوردید حذف می کنید ، خود را در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار می دهید." از طرف دیگر ، انجمن رژیم درمانی آمریکا هشدار می دهد که بخشی از محصولات بدون گلوتن فاقد طیف وسیعی از مواد مغذی مهم از جمله ویتامین های گروه B ، کلسیم ، آهن ، روی ، منیزیم و فیبر هستند. بنابراین نیازی به ریسک کردن نیست ، مگر اینکه واقعاً بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارید.

این خطر را انجام ندهید ، مگر اینکه واقعاً بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن دارید. از آنجا که "تغذیه سالم و بدون گلوتن به معنای توجه مداوم به هر چیزی است که می خورید" است. و این را می توان به سادگی انجام داد."

وقتی منوی رژیم غذایی فاقد قسمتی از گلوتن باشد ، ممکن است فایده ای به دست نیاید. برای افرادی که حساس هستند ، حتی مقدار کمی گلوتن می تواند به روده کوچک آنها آسیب برساند. بنابراین رژیم غذایی که تقریباً حاوی گلوتن نیست ، به افرادی که مشکل دارند کمک نمی کند. "

انتخاب رژیم فاقد گلوتن اشکال دیگری نیز دارد. اکثر جایگزین های بدون گلوتن ، مانند ماکارونی و نان ، به طور قابل توجهی گران تر از انواع معمولی خود هستند. نظرسنجی انجام شده توسط دکتر گرین و همکارانش نشان می دهد که هزینه ماکارونی و نان بدون گلوتن دو برابر محصولات معمولی است.

تصمیمات هوشمندانه در رژیم غذایی
با افزایش تنوع غذاهای فاقد گلوتن ، حفظ رژیم غذایی سالم برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند آسان تر شده است. دکتر گرین می گوید: "افرادی که 15 یا 20 سال پیش متوجه بیماری سلیاک شده بودند ، از وجود انواع محصولات جانشین گلوتن شگفت زده می شوند."

متأسفانه ، همه غذاهایی که به عنوان جایگزین گلوتن به بازار عرضه می شوند ، سالم نیستند. برخی از آنها دارای چربی اشباع و کلسترول بالا هستند ، و برخی ممکن است کالری بسیار بالایی داشته باشند ، اما حاوی مواد مغذی بسیار کمی هستند. با این حال ، تعداد زیادی از داروهای گیاهی نیز به بازار هجوم می آورند و وعده کاهش حساسیت به گلوتن را می دهند. شواهد کمی برای اثبات مفید بودن آن وجود دارد.

اساس رژیم غذایی سالم بدون گلوتن ، مانند هر رژیم دیگری ، باید بر اساس غذاهای طبیعی باشد. گوشت و ماهی بدون چربی ، میوه ها و سبزیجات ، توفو از سویا و محصولات لبنی کم چرب برای بیماری سلیاک بی خطر هستند. غلات حاوی گلوتن ، مانند کینوا و جو دوسر ، یکی دیگر از گزینه های سالم است. محصولات بیشتری از این دانه ها تولید می شود.

داروها برای درمان بیماری سلیاک هنوز در دست توسعه هستند ، زیرا مطالعات علمی با هدف تولید واکسن علیه بیماری سلیاک در حال انجام است. درمان هایی که در حال حاضر در حال توسعه هستند به احتمال زیاد در کاهش آسیب های ناشی از تغذیه نامناسب مفید خواهند بود ، زیرا بیماران سلیاک همچنان باید از محصولات گندم اجتناب کنند. خوشبختانه ، افزایش آگاهی از شیوع بیماری ، مقابله با آن را آسان تر می کند.