قاعدگی سنگین: مهمترین اطلاعات

۱۴۰۰/۷/۲۵

بسیاری از زنان از علائم مزاحم قاعدگی رنج می برند ، مانند: گرفتگی و ترشحات خونین غلیظ.

فراوانی چرخه قاعدگی بیماری شایع پزشکی در زنان، زمانی رخ می دهد که باعث از دست دادن از بیش از 80 میلی لیتر از خون در یک چرخه قاعدگی یا ادامه از خونریزی قاعدگی بیش از 7 روز یا هر دو.

علائم قاعدگی شدید
برای برخی از خانم ها ، ممکن است این دوره یک بار بعد از بلوغ سنگین شروع شود ، اما برای برخی دیگر ، ممکن است پس از سالها بلوغ سنگین شود ، بنابراین همیشه بهتر است به پزشک مراجعه کنید ، به خصوص اگر پریود شما اخیراً تغییر کرده و غیر معمول است.

پریودهای سنگین ، اگر به درستی درمان نشوند ، ممکن است باعث کم خونی ، خستگی یا تنگی نفس شوند. اینها برخی از علائم و نشانه هایی است که ممکن است نشان دهد شما از دوره های سنگین رنج می برید:
نیاز به تعویض نوار بهداشتی حداقل یک بار در ساعت به مدت حداقل یک روز کامل در طول دوره قاعدگی .
نیاز به بیدار شدن در نیمه شب برای تعویض نوار بهداشتی.
نیاز به پوشیدن دو نوار بهداشتی در طول قاعدگی برای کنترل جریان خون.
لغو برخی از قرارها و فعالیت ها به دلیل درد و گرفتگی قاعدگی.
خونریزی قاعدگی بیش از 7 روز ادامه دارد.
علائم و نشانه های کم خونی مانند: احساس خستگی شدید و تنگی نفس.
خونریزی متناوب بین چرخه های قاعدگی.
درد مداوم در قسمت تحتانی شکم و لگن.
ناتوانی در انجام فعالیتهای معمول روزانه به دلیل خونریزی.
خونریزی حتی پس از یائسگی.
علل قاعدگی شدید
قاعدگی های زیاد دلایل زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1. عدم تعادل هورمونی
در طول هر ماه ، یک لایه داخلی در رحم ایجاد می شود که در طول چرخه قاعدگی در صورتی که تخمک بارور نشده باشد ، می ریزد و اگر هورمون های زن متعادل و سالم نباشد ، ممکن است ضخامت مخاط از حالت معمول بیشتر شود ، که منجر به خونریزی شدید در طول چرخه قاعدگی.

علاوه بر این ، عدم تعادل هورمونی ممکن است گاهی اوقات باعث شود تخمک به طور معمول از تخمدان به رحم منتقل نشود ، که ممکن است ساختمان غشای متراکم در رحم را تحریک کرده و باعث خونریزی شدید و دردناک شود.

2. برآمدگی در رحم
تعداد زیادی توده ، کیست و فیبر وجود دارد که ممکن است در داخل رحم رشد کنند ، وجود آنها ممکن است باعث جریان خون شدید در طول دوره یا طولانی شدن دوره از معمول شود.

3. دستگاه داخل رحمی (IUD)
اگر زنی از نوع IUD غیر هورمونی استفاده کند ، وجود این IUD در بدن او ممکن است باعث پریودهای سنگین شود.

4. باروری و مشکلات بارداری
در برخی موارد نادر ، هنگامی که اسپرم با تخمک برخورد می کند ، سلولهای ناشی از این همجوشی ممکن است در خارج از رحم کاشته شوند ، در شرایط پزشکی معروف به حاملگی خارج رحمی ، که می تواند باعث درد شدید ، خونریزی شدید و خطرناک و بسیاری از مشکلات سلامتی شود.

همچنین سقط جنین به طور طبیعی باعث خونریزی شدید و دردناک در زن می شود.

5. سرطان
اگرچه این موارد غیر معمول ، سرطان رحم ، سرطان دهانه رحم یا سرطان تخمدان هستند ، اما همه آنها ممکن است باعث خونریزی شدید زنان مشابه خونریزی قاعدگی شوند.

6. بیماریهایی که باعث خونریزی می شوند
اگرچه این موارد رایج نیستند ، اما بیماریهای هموراژیک که ارثی هستند ، مانع توقف خونریزی در صورت بروز هرگونه آسیب می شوند ، و همچنین ممکن است باعث پریودهای شدید در زنان و افزایش دوره قاعدگی نسبت به حالت عادی شود.

7. مصرف برخی داروها
استفاده منظم از برخی داروها مانند: رقیق کننده خون ، ممکن است باعث قاعدگی شدید شود.

8. سایر مشکلات سلامتی
هر یک از مشکلات زیر ممکن است باعث پریودهای شدید در یک زن شود:

بیماری کبد .
بیماری کلیوی.
اندومتریوز .
بیماریهای تیروئید.
بیماری التهابی لگن.
درمان شدید قاعدگی
ممکن است پزشک برای درمان قاعدگی شدید به یکی از راه حل های زیر متوسل شود:

1. پیشگیری از بارداری
مصرف قرص های ضد بارداری به بازگرداندن تعادل از دست رفته هورمون ها در بسیاری از زنان کمک می کند ، که ممکن است بسته به شرایط زن ، با کاهش یا توقف آنها در دوره های شدید قاعدگی مفید باشد.

2. داروهای خاص
پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای زنان تجویز کند ، مانند: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای تسکین قاعدگی شدید ، که ممکن است یک زن نیازی به مصرف آن نداشته باشد مگر در روزهای قاعدگی خود.

3. جراحی
اگر پزشک متوجه شود که زن دارای نوعی تومور خوش خیم یا فیبری است ، راه حل در اینجا ممکن است حذف این تومورها باشد و این ممکن است راه حلی قطعی برای مشکل قاعدگی سنگین باشد.

4. برداشتن آندومتر
در اینجا لایه بیرونی آندومتر با عمل جراحی برداشته می شود و این نوع جراحی انواع مختلفی دارد و ممکن است یک زن در طول زندگی خود بیش از یک بار نیاز به انجام این عمل داشته باشد.

5. هیسترکتومی
در برخی موارد شدید ، راه حل ممکن است هیسترکتومی کامل باشد که قاعدگی را برای همیشه متوقف می کند.
..