آیا در مورد آرد بدون گلوتن چیزی شنیده اید؟

۱۴۰۰/۷/۲۱ ۱۰:۰:۱۰

آیا برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند آرد بدون گلوتن وجود دارد؟ ارزش غذایی آن چقدر است؟ و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

انواع مختلف آرد بدون گلوتن و موارد استفاده از آنها را به شرح زیر بیاموزید:

آرد بدون گلوتن: انواع مختلف
آرد گندم به عنوان یک عنصر در بسیاری از غذاها از جمله شیرینی پزی و دسرها استفاده می شود و در حالی که برای بسیاری از افراد مشکلی ایجاد نمی کند ، افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن نمی توانند آن را بخورند و باید به طور کامل از آن اجتناب کنند.

خوشبختانه انواع آردهای بدون گلوتن وجود دارد که می توانند از آنها استفاده کنند و موارد زیر ذکر شده است:
آرد بادام.
آرد آمارانت .
آرد گندم سیاه.
آرد نارگیل.
آرد ذرت.
آرد برنج
آرد جو دو سر.
آرد سورگوم .
انواع دیگر ، مانند: آرد لوبیا سیاه یا سفید ، آرد لوبیا ، آرد نخودچی ، آرد نخود ، آرد سویا ، آرد کینوا ، آرد ارزن، آرد تِف.
آرد بدون گلوتن: مواد مغذی
در اینجا مواد مغذی برای هر نوع آرد بدون گلوتن آمده است:

آرد بادام
آرد بادام یک جایگزین مغذی برای آرد معمولی است زیرا حاوی مواد معدنی زیادی از جمله آهن ، منیزیم ، کلسیم و پتاسیم است و منبع خوبی از ویتامین E و چربی های غیر اشباع است.

محتوای چربی آرد بادام تعداد کالری موجود در آن را به 607 کالری در 100 گرم افزایش می دهد که 335 کالری بیشتر از آرد گندم معمولی است.

آرد آمارانت
آرد آمارانت سرشار از فیبر ، پروتئین و مواد معدنی مانند: منگنز ، منیزیم ، فسفر ، آهن و سلنیوم است .

آرد گندم سیاه
آرد گندم سیاه حاوی گروهی از ویتامین های گروه B است و سرشار از آهن ، فولات ، منیزیم ، روی ، منگنز و فیبر است ، علاوه بر این که حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها مانند روتین است.

آرد نارگیل
آرد نارگیل حاوی درصد بالایی از چربی های اشباع شده به ویژه اسید لوریک است که به همراه فیبر بالای نارگیل به کاهش کلسترول بد کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که فیبر آرد نارگیل ممکن است به حفظ سطح قند خون کمک کند.

آرد ذرت
آرد ذرت سرشار از فیبر و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که در حفظ سلامت چشم نقش دارند ، همچنین سرشار از ویتامین B6 ، ویتامین B1 ، منگنز ، منیزیم و آنتی اکسیدان سلنیوم است.

آرد برنج
آرد برنج قهوه ای سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو می توانند به کاهش سطح قند خون و کاهش وزن کمک کنند.

آرد برنج قهوه ای همچنین سرشار از آهن ، ویتامین B ، منیزیم ، منگنز و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.

آرد جو دو سر
آرد جو دوسر از غلات سبوس دار حاوی فیبر محلول به نام بتا گلوکان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این فیبر به کاهش کلسترول بد ، سطح قند خون و انسولین کمک می کند.

همچنین سرشار از سایر مواد مغذی مانند: پروتئین ، کلسیم ، آهن و گروهی از آنتی اکسیدان ها است که مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارد.

آرد سورگوم
آرد سورگوم سرشار از مواد مغذی است منبع خوبی از پروتئین ، فیبر ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم و همچنین آنتی اکسیدان ها است.

آرد تِف
آرد تف غنی از پروتئین است که باعث احساس سیری می شود و می تواند هوس غذایی را کاهش دهد.

فیبر بالای آن به کنترل قند خون ، کاهش اشتها و کاهش وزن کمک می کند ، علاوه بر این ، سرشار از مواد معدنی مانند: کلسیم ، روی ، منیزیم ، آهن ، فسفر و مس است.

آرد نخودچی
آرد نخود چی حاوی درصد بالایی از پروتئین و فیبر غذایی است ، علاوه بر این سرشار از مواد معدنی مانند: فسفر ، منیزیم ، روی ، پتاسیم ، آهن و سلنیوم است.

همچنین حاوی 57 گرم کربوهیدرات در 100 گرم است که منبع خوبی از انرژی است.

آرد بدون گلوتن: موارد استفاده
در اینجا چند مورد استفاده از آرد بدون گلوتن آورده شده است:

آرد بادام: به دلیل طعم خوشمزه ای که دارد ، در تهیه کیک ، بیسکویت و نان استفاده می شود و همچنین می توان از آن به هر نحوی با استفاده از آرد معمولی استفاده کرد.
آرد آمارانت: در تولید نان و ماکارونی استفاده می شود و طعم دلپذیری دارد.
آرد گندم سیاه: در حین پخت برای کیک و نان از طعم قوی و مغذی استفاده می کند ، بنابراین می توان از آن برای تهیه نان مخمر سریع استفاده کرد و می توان آن را با آرد برنج قهوه ای مخلوط کرد تا محصولات پخته شده سرشار از فیبر باشد.
آرد نارگیل: از نارگیل خشک شده تهیه شده و طعم ظریفی به غذاهای پخته شده ، دسرها ، کیک ها و بیسکویت ها می بخشد.
آرد ذرت: این ماده رایج در دستور العمل های دسر است و در سس ها و سوپ ها به عنوان ضخیم کننده عمل می کند.
آرد برنج: برای تهیه کیک ، نان و ماکارونی ، برای غلیظ شدن سس ها و ایجاد لایه های ترد روی غذاهای سرخ شده استفاده می شود.
آرد تف: آرد تف جایگزین حدود 25 درصد آرد سفید معمولی در محصولات پخته شده مانند: کیک و نان می شود.
آرد ارزن: در تهیه دستور العمل های خوش طعم یا شیرین ، به ویژه برای تهیه کیک ، بیسکویت و نان ذرت استفاده می شود.
آرد سورگوم: از آن در ساخت انواع غذاهای پخته شده یا برای غلیظ شدن سس ها استفاده می شود.