غذاهایی که باعث کولیت می شوند

۱۴۰۰/۷/۱۸ ۱۵:۰:۱۱

کولیت منجر به درد شدید شکمی ، اسهال و از دست دادن اشتها می شود ، برخی از غذاها باعث کولیت می شوند ، بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از این مشکل و کاهش علائم مرتبط با آن از خوردن آنها خودداری کنید.

غذاهایی که باعث کولیت می شوند
در اینجا مهمترین غذاهایی که می توانند باعث ایجاد کولیت یا تشدید آن شوند در زیر آمده است:

غذاهای غنی از فیبر نامحلول
فیبر نامحلول باعث افزایش درد روده و اسهال می شود که مهمترین آنها آرد گندم کامل ، سبوس گندم ، حبوبات و برخی سبزیجات مانند لوبیا سبز و کلم بروکلی است.
در مقابل ، می توانید غذاهای غنی از فیبر محلول مانند بلغور جو دوسر ، هویج ، انواع توت ها و پرتقال بخورید .

غذاهای غنی از گلوتن
غذاهای غنی از گلوتن به افزایش کولیت کمک می کند ، به ویژه هنگامی که حساسیت به گلوتن دارید.

آرد گندم یکی از برجسته ترین منابع گلوتن است ، علاوه بر جو و انواع پخته شده که از گندم تهیه می شود.

محصولات لبنی
محصولات لبنی می تواند کولیت و درد را افزایش دهد ، به ویژه در افرادی که به لاکتوز حساسیت ندارند.

لازم به ذکر است که این مورد در مورد همه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر صدق نمی کند.

نوشیدنی های کافئین دار
کافئین علائم کولیت و احساس درد را افزایش می دهد ، بنابراین شما باید نوشیدنی بیش از حد کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه را مصرف نکنید.

نوشابه ها همچنین دارای مواد تحریک کننده برای دستگاه گوارش هستند ، علاوه بر درصد زیادی از قندها که بر سلامت بدن و روده بزرگ تأثیر می گذارد.

سیب زمینیها
سیب زمینی حاوی گلیکو آلکالوئید است ، ماده ای که بر سلامت روده ها ، به ویژه در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ، تأثیر منفی می گذارد ، زیرا فراوانی آن منجر به گرفتگی روده می شود.

گوشت چرب
جذب چربی از گوشت برای روده ها دشوار است ، که کولیت را تشدید می کند. این امر در مورد گوشت غنی از چربی صدق می کند. نمونه هایی از غذاهایی که باعث کولیت می شوند نیز گوشت فرآوری شده و سرخ شده هستند.

آجیل و دانه ها
یکی از غذاهایی که می تواند باعث گرفتگی روده در برخی افراد شود زیرا فیبر موجود در آن هضم دشواری دارد و همچنین منجر به نفخ و اسهال می شود که باعث افزایش سوزش می شود.

اینها شامل فندق ، گردو ، بادام زمینی ، بادام ، کنجد ، تخمه آفتابگردان و دانه کاج است.

قند فروکتوز
بدن مقدار زیادی فروکتوز را به خوبی جذب نمی کند ، که می تواند باعث ایجاد گاز ، گرفتگی و اسهال شود.

مواد تشکیل دهنده محصولات غذایی مختلف مانند آب میوه ، ملاس و غیره در صورت داشتن قند فروکتوز بررسی و اجتناب شود ، نباید شکر را به نوشیدنی های مختلف اضافه کرده و عسل سالم جایگزین آن کرد.

برخی از انواع سبزیجات
سبزیجات معمولاً حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که هضم آن در دوران کولیت دشوار است و عوارض آزاردهنده آن مانند نفخ ، گاز و گرفتگی شکم را افزایش می دهد.

برخی از انواع سبزیجات که بیشتر از بقیه باعث کولیت می شوند ، مانند کرفس ، کلم و کلم بروکلی ، بهتر است این سبزیجات را پخته و نه خام بخورید تا احتمال عفونت کاهش یابد.

غذاهای ادویه دار
توصیه می شود از غذاهای حاوی ادویه جات اجتناب کنید زیرا باعث افزایش التهاب روده بزرگ می شوند ، مانند سس های تند و ادویه جات ترشی جات که به غذاهای مختلف اضافه می شوند ، زیرا روده و روده بزرگ را تحریک می کنند.

ذرت بو داده
مانند سایر دانه ها و آجیل ها ، ذرت بو داده سخت هضم می شود ، بنابراین بهتر است برای کسانی که از کولیت رنج می برند از خوردن آن خودداری کنند.

مواد غذایی برای تسکین کولیت
برخی از مواد غذایی که به تسکین کولیت کمک می کنند ، عبارتند از:

1. غذاهای غنی از امگا 3
اسیدهای چرب در کاهش التهاب نقش دارند و در روغن زیتون و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین یافت می شوند.

اما مراقب آجیل ها باشید اگرچه سرشار از امگا 3 هستند زیرا می توانند مشکل را تشدید کنند.

2. غذاهای غنی از پروبیوتیک
غذاهای تخمیر شده غنی از پروبیوتیک ها به کاهش کولیت کمک می کنند ، مانند ماست و سوپ کیمچی.

3. تخم مرغ
تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است که برای پر کردن بدن مهم است و همچنین تحمل و هضم آن در هنگام تحریک و التهاب روده بزرگ آسان است.

همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که التهاب را کاهش می دهد.

4. آب میوه های طبیعی
آب میوه های طبیعی بسیاری از مواد مغذی ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را در اختیار بدن قرار می دهد بدون این که روده ملتهب را در معرض فیبرهای موجود در میوه های کامل قرار می دهد ، که ممکن است باعث تحریک روده بزرگ ملتهب شود.