رابطه خیار و روده بزرگ

۱۴۰۰/۷/۱۹ ۱۰:۰:۱۲

سندرم روده تحریک پذیر یکی از اختلالات گوارشی است ، زیرا بیماران IBS ممکن است پس از خوردن برخی مواد غذایی در نتیجه تعامل غذاها با معده احساس سفتی کنند که باعث تحریک و گرفتگی معده می شود.

در ادامه با رابطه خیار و روده بزرگ و سایر اطلاعات مهم آشنا می شویم:

رابطه خیار و روده بزرگ
اگرچه هنوز درمانی برای بیماران IBS وجود ندارد ، اما تغییر رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم مرتبط با IBS مانند: نفخ ، گاز ، اسهال و ناراحتی شکمی کمک کند.
بنابراین رابطه بین خیار و روده بزرگ این است که خیار به دلیل موارد زیر یکی از مواد غذایی مناسب برای بیماران IBS است:

1. کربوهیدرات کم
رابطه بین خیار و روده بزرگ در این مورد روشن است که خیار حاوی درصد کمی کربوهیدرات قابل تخمیر است که احتمال تخمیر خیار را در روده ها کاهش می دهد و این منجر به کاهش علائم روده بزرگ مانند: نفخ و تشکیل گاز می شود.

2. محتوای تغذیه ای
محتوای خیار روی برخی از مواد مغذی مهم برای بدن نقش مهمی ایفا می کند ، زیرا خیار غنی از آب است که معده را مرطوب نگه می دارد و از یبوست جلوگیری می کند و به تسریع روند هضم کمک می کند و فیبر آن نیز از این امر حمایت می کند.

آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد ، التهاب و تعدادی عناصر دیگر مبارزه می کنند ، مانند: مواد معدنی و ویتامین ها که به بدن نیازهای مورد نیاز را می رسانند و این همان چیزی است که به رابطه خیار و روده بزرگ کمک می کند.

3. FODMAP پایین
fodmap گروهی از کربوهیدرات است که در روده کوچک به طریق بدی جذب شده، و توسط باکتریهای موجود در روده به سرعت تخمیر می شود، در نتیجه به افزایش علائم از سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

این امر یعنی پایین بودن این نوع کربوهیدرات، باعث می شود که خیار با کاهش بروز نفخ ، گاز و اسهال به رژیم غذایی بیماران مبتلا به IBS اضافه شود.

4. چربی و قند کم
یکی از بهترین گونه هایی که می توان در رژیم غذایی برای تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر استفاده کرد فاقد کلسترول ، چربی و قند است.

خیار همچنین دارای محتوای کم چربی و قند و کاملاً عاری از کلسترول است و این یکی از دلایل ارتباط خیار و روده بزرگ است.

راه های خوردن خیار
پس از آگاهی از رابطه بین خیار و روده بزرگ ، راههای استفاده از نقش خیار در تسکین علائم IBS شامل موارد زیر است:

خیار را همراه غذا به عنوان پیش غذا بخورید.
آب خیار را با نعناع و لیمو بنوشید ، زیرا به دفع سموم از روده بزرگ و روده کمک می کند .
خیار را با سبزیجات با FODMAP های کم مانند کلم بروکلی ، هویج ، جعفری ، اسفناج و کدو تنبل مخلوط کنید ، زیرا می توانید آنها را به شکل آب میوه تهیه کنید.
خیار را با سبزیجات برگ سبز به شکل سالاد مخلوط کنید.