نحوه تمیز کردن رحم پس از زایمان

۱۴۰۰/۷/۲۳

آیا یک زن باید بعد از زایمان برای تمیز کردن رحم به روش های خاصی نیاز دارد؟

برخی از زنان تصور می کنند که توسل به روش های خاصی ممکن است به پاکسازی رحم پس از زایمان کمک کند ، اما آیا این روش ها واقعاً مفید یا حتی ضروری هستند؟

تمیز کردن رحم بعد از زایمان: بدن شما راههای خود را دارد
قبل از اندیشیدن به هر روش خارجی برای تمیز کردن رحم ، ابتدا باید بدانید که بدن شما راههای خاص و طبیعی خود را برای تمیز کردن رحم بعد از زایمان دارد و این روشها مکانیسمهای طبیعی کافی برای پاکسازی بدن شما و تسریع بهبود آن پس از زایمان هستند. مانند:

1. خونریزی و ترشحات پس از زایمان (لوشیا)
بعد از زایمان ، مادر ممکن است متوجه شروع ترشحات خونین از ناحیه واژن شود که از نظر پزشکی لوشیا نامیده می شود و لوشیا ترشحاتی است که به بدن کمک می کند تا رحم را پس از زایمان تمیز کند.
لوشیا شامل ترکیبی از موادی است که پس از زایمان در رحم باقی مانده و رحم سعی می کند از آنها خلاص شود تا لایه داخلی آن دوباره پر شود. برجسته ترین اجزای لوشیا: مخاط ، بافت ها و خون.
ترشحات از واژن تا 24-36 روز پس از زایمان ادامه می یابد و در برخی موارد ممکن است بیش از 6 هفته پس از زایمان ادامه یابد.
لوشیا به تدریج دچار تغییرات تدریجی می شود ، از جمله موارد زیر: اندازه لخته های خونی که ممکن است با لوشیا خارج شوند کاهش می یابد ، رنگ لوشیا صورتی یا قهوه ای می شود و مقدار لوشیا کاهش می یابد.
اگرچه خونریزی لوشیا و پس از زایمان طبیعی تلقی می شود ، در موارد زیر باید با پزشک مشورت کرد:

زنان تا چند روز پس از زایمان همچنان دچار گرفتگی و درد شدید می شوند.
ظاهر علائم خونریزی ، مانند: نیاز به تعویض نوار بهداشتی بیش از یک بار در ساعت ، لرز ، تب ، لخته شدن خون بزرگ واژن و ضربان نامنظم قلب.
2. شیردهی
تغذیه با شیر مادر یکی از راه هایی است که ممکن است به رحم کمک کند تا حالت طبیعی خود را پس از زایمان بازیابد ، زیرا شیردهی نقش مهمی در تحریک انقباض رحم و نسبتاً سریع بازگشت آن به حالت طبیعی خود دارد.

هورمون های مسئول تولید شیر مادر به تحریک انقباض رحم کمک می کنند که به تمیز کردن رحم پس از زایمان و تسریع بهبود آن کمک می کند و اگرچه این انقباضات ممکن است دردناک باشند ، اما در مرحله بهبودی ضروری هستند.

تمیز کردن رحم پس از زایمان: روشهای پزشکی
گاهی اوقات پزشکان ممکن است برای تمیز کردن رحم از مواد زائد پس از تولد نوزاد به روشهای پزشکی خاصی متوسل شوند ، مانند:

1. فرایند تمیز کردن داخلی رحم پس از سزارین
گاهی پزشکان ممکن است بلافاصله پس از زایمان جنین با سزارین ، رحم را تمیز کنند .

با استفاده از یک اسفنج مخصوص ، در طی فرایند فوق الذکر ، پزشکان رحم را از باقی مانده هایی که بعد از تولد کودک در آن گیر کرده اند ، تمیز کرده و جفت را خارج می کنند ، جایی که مواردی مانند: لخته شدن خون و غشاها برداشته می شود.

اما باید توجه داشت که مزایای بالقوه این روش هنوز مورد تردید است ، به ویژه اینکه روشی است که معمولاً پس از زایمان طبیعی رعایت نمی شود ، که باعث می شود برخی پزشکان بر این باورند که لازم نیست زایمان سزارین انجام شود.

2. اتساع و کورتاژ
فرایند اتساع و کورتاژ یک روش پزشکی است که در موارد خاصی از جمله تمیز کردن رحم پس از زایمان مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا در برخی موارد برای از بین بردن بقایای جفت پس از زایمان به مداخله پزشکی نیاز است.

در طول فرآیند اتساع و کورتاژ ، بیمار ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا موضعی قرار گیرد ، سپس دهانه رحم متسع شده و ابزار خاصی برای تراشیدن برخی باقی مانده ها از پوشش داخلی رحم وارد می شود.

این روند بیش از 15 دقیقه طول نمی کشد ، اما ممکن است زن پس از اتمام عمل چندین ساعت در بیمارستان تحت نظر باشد.

تمیز کردن رحم پس از زایمان: روش های خانگی
این روشها ممکن است به تمیز کردن رحم بلافاصله پس از زایمان کمک نکنند ، اما ممکن است به تسریع بهبود بدن مادر بعد از زایمان ، از جمله رحم و واژن کمک کند :

1. حمام سیتز
حمام سیتز یک روش خانگی است که در آن شما برای مدت معینی در وان آب گرم می نشینید تا کاملاً در آب گرم غوطه ور شوید. 

حمام سیتز ممکن است فواید زیادی برای بدن زنان پس از زایمان داشته باشد ، به ویژه با توانایی بالقوه آن در تحریک گردش خون در ناحیه حساس. اینها برجسته ترین مزایای حمام سیتز بعد از زایمان است:

ناحیه حساس را بدون تماس مستقیم با آن تمیز کنید ، به ویژه اینکه پوست این ناحیه ممکن است در روزهای اول پس از زایمان بسیار حساس باشد.
تسکین مادر و تحریک ناحیه فرج و تسکین شدت انقباضات و اسپاسم های رحمی که ممکن است در دوران پس از زایمان با زن همراه باشد در حالی که رحم سعی می کند به اندازه طبیعی خود بازگردد.
2. برخی از گیاهان
این گیاهان ممکن است به سلامت عمومی رحم و دستگاه تناسلی زنان کمک کنند ، بنابراین استفاده از آنها توسط زنان پس از زایمان ممکن است به بهبود سریعتر کمک کند:

برگهای تمشک قرمز ، که از آنها می توانید یک چای خوشمزه و مفید تهیه کنید.
گیاهانی که ممکن است به تولید شیر و در نتیجه تسریع انقباض رحم کمک کنند ، مانند: رازیانه ، که می توان از آنها چای گرم تهیه کرد.
گیاهان دیگر مانند: کوهوش سیاه ، زیره و دارچین.
اما بهتر است قبل از مراجعه به هر یک از این مواد گیاهی با پزشک مشورت کنید.
..